Shear – Katharsis

Shear – Katharsis
Lifeforce Records, 2014

Recht uit Finland krijgen we dit jaar de nieuwe van Shear toegestuurd. Een potje progressie met een vrouw aan het roer, dus vergeet ook maar meteen die noemer ‘powermetal’ die je her en der vindt met betrekking tot deze band. Het is zeker materiaal dat de authentieke powerfanaat gaat afschrikken, maar toch zit het er ook weer in verwerkt.

Makkelijk luisteren is het niet meteen, maar het zit muzikaal zeker niet slecht in mekaar. Vocaal moet het wat wennen, want dit is zeker niet wat je in eerste instantie verwacht van een female fronted band. De band balanceert tussen groovy metalpartijen, wat symfonische accenten richting powermetal en met hier en daar even een melodische peper in het geheel. Alexa gebruikt haar stem op heel wat manieren en vaak past het behoorlijk op het afwisselende stukje muziek dat gepresenteerd wordt. Wel met bepaalde onzuivere pijnpunten en misschien zijn niet al haar vocale experimenten even geslaagd. De ergernis van collega Ralph bij het debuut wordt me zeker ook gewaar, maar gelukkig presenteert deze zangeres op Katharsis een behoorlijk vocaal palet dat meermaals de muzikale diversiteit ten goede komt.

Zeker proberen, al is het moeilijk deze plaat echt aan te bevelen voor een bepaalde groep luisteraars. Het experimentele karakter van Shear knoopt zeker aan bij de liefhebbers van het progressieve melodische, maar verwacht vocaal zeker geen zoveelste diva. Love-it-or-hate-it metal voor de liefhebbers van al het opgesomde. Ik voel er wel wat voor, maar het staat zeker nog niet op punt.

Shear - Katharsis

1. Katharsis
  2. Last Warning