Morfin – Inoculation

Morfin – Inoculation
F.D.A. Rekotz, 2014

Een debuutalbum van een viertal bijzonder jong ogende Latino’s die vol trots verkondigen old school deathmetal te spelen. Enige scepsis was me niet vreemd, want Latijns-Amerika is misschien wel de bron van primitieve metal. Ondertussen weet ik wel beter, want dit Morfin levert met Inoculation een uiterst geslaagd debuut af.

A blast from the past, zo voelt Inoculation van bij de start. Alles, van de vocalen of de riffs tot de drums klinken uitermate herkenbaar. Morfin speelt de klassieke stijl van Amerikaanse midtempo deathmetal met nu en dan een lekkere groove of een naar thrash neigende beukpassage. Ze kruiden alles met een lekkere bas en een hele hoop snelle klassieke solo’s. Alle clichés komen aan bod: het artwork, het logge, de rijmende teksten, de echo’s op de vocalen, de trage intro’s en natuurlijk een cover van Death. Voor een debuutalbum klinkt dit verbazend af, want dit Californisch viertal kan wel degelijk een sterke song schrijven. De grootste valkuilen bij (oldschool) deathmetal zijn immers herhaling, verveling en een gebrek aan originaliteit. Morfin toont echter mooi aan dat een gebrek aan originaliteit niet in de weg hoeft te staan van een goed album. De nummers wisselen vlot van tempo zonder dat het geforceerd klinkt en houden het geheel interessant, ondanks dat de nummers relatief lang duren.

Conclusie: uitstekend debuut van deze totale nieuwkomers. Liefhebbers van lekkere old school Amerikaanse deathmetal gaan hier hun hart aan kunnen ophalen. Beluister de intro van Identity Killer en geniet. Dat de cover van Leprosy niet het beste nummer van de plaat is, is helemaal de verdienste van Morfin (al valt het origineel moeilijk te evenaren natuurlijk).

Morfin - Inoculation

1. Evil Within
  2. Dark Creator