Arven – Black Is The Colour

Arven – Black Is The Colour
Massacre Records, 2013

Symphonic metal, gefabriceerd door vijf dames en een heer. Dan zet je met een zeker verwachtingspatroon de speler aan. Dan blijkt dat de dames en heer van Arven een zeer redelijk stukje muziek neer kunnen zetten. Maar eigenlijk is het in dit genre net als bij het schaatsen binnen de huidige Olympische Spelen. Er komen heel veel bands uit Nederland en daardoor is de kwaliteit vaak hoog (al moet je er wel van houden natuurlijk) en zijn er in het buitenland wel goede bands te vinden, maar hebben ze toch moeite om de aansluiting te vinden en dezelfde kwaliteit te leveren.

Arven verraste met het pittige debuut twee jaar geleden vriend en vijand. Met het tweede album Black Is The Colour is de verrassing er wel een beetje vanaf. Het snelle en pittige powermetalbegin zorgt ervoor dat ik er eens echt voor ga zitten. Vooral het snelle gitaarwerk is gewoon donders lekker. Maar zodra de vocalen de hoofdrol op gaan eisen vind ik het zelf allemaal wat minder worden. Niet alleen zijn de vocalen wat aan de vlakke kant, de productie zorgt ervoor dat de muziek zelf ook afvlakt. Als dan ook het tempo omlaag gaat begin ik me te bedenken dat ik het allemaal weleens spannender en beter heb gehoord.

Alles lijkt dik in orde bij Arven. Instrumentaal is het allemaal prima, vocaal ook maar wel met de aantekening dat er weinig “leven” in zit. Allemaal wat vlak en zonder echte uithalen. Het totaal lijkt een beetje overgeproduceerd wat vooral het symfonische karakter hier en daar geweld aan doet. In totaal een aardig album, maar ook niet meer dan dat en zeker geen topper, zelfs niet in het eigen genre. Al met al toch een tikkie tegenvallend dit tweede album van Arven, toch zullen er wel genoeg liefhebbers voor te vinden zijn. Zelf denk ik niet dat hij hier in huis nog veel gedraaid gaat worden.

arven

1. Believe
  2. Don’t Look Back