The Howling Void – Nightfall

The Howling Void – Nightfall
Solitude Productions, 2013

Noord Amerika brengt ons heel wat soorten metal, ook doom. Maar de man achter The Howling Void, afkomstig uit Texas, heeft goed geluisterd naar de Europese (Scandinavische en Russische) doomvarianten. In zijn eentje produceerde deze man (Ryan) sinds 2009 reeds vier albums en een EP. Nightfall is zijn vijfde schijf. Voor wie bekend is met eerder werk van de beste man is het geen nieuws dat zijn albums onderling weinig van elkaar verschillen, ook Nightfall steekt hetzelfde in elkaar als zijn voorgangers.

De US funeraldoom van The Howling Void wordt gedragen door uitgesponnen keyboardklanken met daar overheen de galmende gedistortioneerde gitaarklanken, slechts losse akkoorden die eindeloos herhaald worden met minimale afstanden tussen de klankkleuren. Heer Ryan gaat wat dat betreft nooit buiten zijn comfortzone. Opener A Long Day’s Journey Into Night verklaart dan ook meteen het geluid; veertien minuten lang hetzelfde patroontje op repeat. Dat er een fijne flow over de tracks ligt met een goede melancholische ambiance doet er op een gegeven moment niet meer toe wanneer de tracks eigenlijk in elkaar over lijken te vloeien. Je hoort dat de melodie een paar tonen meer majeur of mineur gaat klinken, maar daar is het dan ook mee gezegd.

Minimale toevoeging van een mannelijke koorzanger, of in ieder geval het geluid van, sterken de grafsfeer nog net even aan, maar scheutig is de componist er niet mee. De toetsenpartijen in In Subterrean Temples zijn best om je vingers bij af te likken, illustere sfeermakers zijn het, toch maakt het een track van een kleine negen minuten niet afwisselender. We vinden ook nog wat orkestraties geheel op toetsen gespeeld tussen de lange nummers door, maar letterlijk meer dan gaten vullen doen ze niet. Laat dit negatieve commentaar in het algemeen niet verhullen dat Nightfall geen slechte plaat is. Het is voor de man achter dit project geen echte verrijking voor zijn discografie, voor ons niet voor de platenkast.

The Howling Void - Nightfall

1. A Long Day’s Journey Into Night
  2. In Subterrean Temples