Cosmic Church – Ylistys

Cosmic Church – Ylistys
Kuunpalvelus Records, 2013

Ylistys wordt her en der al genoemd als één van de sterkst door Burzum geïnspireerde blackmetalplaten, Cosmic Church daarbij als band horende. Met 75 minuten speeltijd was kort na de release de LP-versie verduiveld snel uitverkocht en de plaat scoort op grote schaal een dikke negen(-plus). Nu mocht Zware Metalen dit album onder de loep nemen, mocht je na het lezen interesse hebben dan bof je als er nog exemplaren beschikbaar zijn.

Met de gedachten over zijn eigen “God” maakte Luxixul (Cosmic Church) Sumering Auter een soort concept dat terug te horen is in de muziek. Het is de verering van zijn God dat hem het gevoel geeft bij het componeren, en die God heeft niets te maken met een Christelijke Jood (aldus Luxixul). Als bij zoveel bandjes blijkt dit, met alle respect natuurlijk, een meer primaire vorm van macht te zijn die vooral voortkomt uit de Scandinavische natuur. De laag vorst over Ylistys is dan ook metersdik. Klein feitje extra; op track vijf verzorgd Rauta (Circle Of Ouroborus) de cleane (gast)vocalen.

Muzikaal gezien is Ylistys niet de spannendste plaat, veel valt te herleiden tot Burzum. De kortste track duurt zeven minuten, drie komen boven de tien minuten. Ook is het niet de meest geschikte plaat om je aandacht bij vast te houden; persoonlijk merk ik tijdens het schrijven van deze review dat de schijf prima als achtergrondmuziek fungeert en toch de sfeer overbrengt. Puristen staan mogelijk te juichen om deze plaat, mijn voorkeur ligt niet bij dit geluid. Waar het voor de één een meesterwerk zou kunnen zijn, kan de blackmetalfan die van meer heldere of blastbeat-blackmetal houdt hier weinig mee. Het geheel biedt in ieder geval wel een interessante luisterbeurt voor beide partijen.

Cosmic Church - Ylistys

1. Luon Perustani Sinun Kallioosi
  2. Näkyjä Indigolähteeltä