PRoject OxiD & The Demigodz – KILLmatic 2014

Eigen beheer, 2014

Wie nooit van Demigodz heeft gehoord kan ik niets kwalijk nemen, het is namelijk een supergroep van rappers die furore en carrière maakte tussen 2003 en 2008. Onder leiding van undergroundkoning rapper Apathy bracht deze formatie albums uit die iedere zichzelf respecterende hiphopliefhebber kent. Echter is er nu een versie anno 2014, de metalversie. Het originele KILLmatic album onderging een metamorfose met een sloot aan bekende vocalisten.

Dit betekent dat er als eindproduct een… tjah… album vol rapcore ontstaat. Het is je ding of niet, want vanwege de hiphopbasis is dat natuurlijk het fundament op KILLmatic 2014. Vocaal gezien klinken de gastzangers in hun eigen bands meer verschillend van elkaar dan tijdens dit project. Voornamelijk cleane zang (logisch) komt aan bod en dat maakt het een wat algemener sausje van geluid. Afgezien dan van Chester Bennington, de enige die zijn typerende stemgeluid op deze schijf echt tot zijn recht doet komen. Natuurlijk zijn de originele tracks ook opgeschroefd met “metal”, maar voor “een niet getraind oor” klinkt het geheel als een Linkin Park-album na hun “metal”periode. Mogelijk met een hint van slap Limp Bizkit-werk.

Live zou dit plaatje trouwens beter uitpakken, daar twijfel ik geen moment aan. Voor genrefanaten en fans van de meewerkende artiesten zou dat een episch spektakel zijn natuurlijk. Op een redelijk standaard volume van mijn set klinkt het namelijk wat vlakjes, als een standaard geproduceerd popmuziekcd’tje. Puur instrumentaal is er voor de Zware Metalen-fan dan ook niet veel om je aan te vergapen, hooguit het nummer The Summer Of Sam dat eindigt met een chique blastbeat. Nogmaals, niet voor de Zware Metalen-fan, wel degelijk waardevol materiaal voor de ruimdenkende core-/hiphop-luisteraars.

PRoject OxiD & The Demigodz - KILLmatic 2014

1. Intro
  2. Demigodz is Back (feat. Randy Blythe of Lamb Of God)