Segor – Warmageddon

Segor – Warmageddon
Eigen beheer, 2013

Mogelijk kent men Segør als persoon al van de band Blood Covenant, waar de Armeniër de rol van frontman op zich neemt. Zijn tweede soloalbum na The Man Of God (2009) is inmiddels verschenen. Wederom een combinatie van technische meloblack-/deathmetal.

Na de intro Preparation For War valt op te merken dat dit hoe dan ook een geschikt album is voor de drumfanaten. Bij een rendabel volume laten de uiterst strakke drums zich namelijk uitstekend gelden, het leidt zelfs af van de rest als je je er op gaat focussen. Het is niet zozeer technisch hoogstaand, maar de stukken waarin de kloppers zonder weerga in een retestrak ritme tegen de vellen kloppen zijn een feestje voor het oor. Zeker in het nummer Even When You Fall, waar ritmeversnellingen zonder kieren of gaten zo soepel in elkaar overlopen dat het me even doet denken aan de goede ouwe Pete Sandoval. Naar het einde toe heeft het nummer trouwens wat weg van Cannibal Corpse, een iets andere richting dan het genre waar de rest van de plaat onder schuilt.

De eerste helft van de cd lijkt interessanter te zijn dan de tweede. Het drumgeweld lijkt het voor lief te houden bij het instrumentale intermezzo Kingdom Of Heaven, een soort verkapt Volendams zeemanslied. Gelukkig komt dit toch nog aan later bod om dit rustmoment weer op te vijzelen. Het tempo is er wel een beetje uit op deze genoemde tweede helft. De muziek bevat natuurlijk meer dan alleen een drumsectie. Het meloblack-laagje is aanwezig door het gebruik van synthesizers, met op blackmetal afgestemde zang en dito gitaarspel. Het is geen melodische blackmetal a la Dimmu Borgir of Graveworm. Zonder de veel aanwezige deathmetalritmes zou het meer naar de laatste Hecate Enthroned klinken. Wat het geheel ook nog wat heavy metal-invloeden toedient zijn de gitaarsolo’s, soms wat lang van stuk, maar dat is niet negatief; ze zijn zuiver en helder huilend. Vanaf track negen op Warmageddon gooit Segor wat meer gewicht naar de vikingmetal met een voorzichtig pagan-geluid en wat epischer toetsenspel. Garanties voor stabiele nummers kan ik de lezer trouwens niet geven, Segør lijkt van stijl te wisselen op de momenten dat het hem goeddunkt, want Glory & Dominion begint erg als NWOBHM met later een vleugje Duitse powermetal.

Voor een soloproject als dit neem ik mijn petje wel af, de inventiviteit van één persoon kan wel degelijk leiden tot interessante creaties zoals Warmageddon. Het vele switches tussen allerhande genres is een klein minpuntje, want het overwegende meloblack-gedeelte met bijbehorende hoogtepunten op de eerste helft van de cd veranderd in een allegaartje van stijlen zonder echt een richting aan te geven.

Segor - Warmageddon

1. Preparation For War
  2. The Valley Of The Shadow Of Death