Live At Wacken 2012 – 23 Years Faster:Harder:Louder

Eigen beheer, 2013

Hier ligt hij dan voor mij. Dvd I staat inmiddels weer Volbeat af te draaien. Deze complete driedelige box bevat maar liefst vier en een half uur aan opnames van de beste optredens op Wacken Open Air in het jaar 2012, waar toen ook weer ruim 75.000 metalheads uit hun dak gingen. Voor wie er ooit geweest is (zoals ik) een feest van herkenning.

Alles gefilmd in widescreen en gelukkig met Dolby Digital 5.1, brengen de beelden de kijker in een euforische staat van opwinding; alsof je er zelf bij bent. Onder alle weersomstandigheden (veel regen en modder dat jaar) is gefilmd en de compilatie biedt een mooi overzicht van de “beste” en de “leukste” (relatieve begrippen) optredens. De tracks zijn overigens niet erg gevarieerd uitgekozen, met bands als Saxon, Hammerfall, Edguy, Schandmaul en Warrior Soul overheerst de heavy- en powermetal een beetje. Shows op het gebied van de black- en deathmetal zijn er niet echt te vinden (waar is Dark Funeral, Amon Amarth, Dimmu Borgir en bijvoorbeeld Watain of Six Feet Under ?). Misschien dan vanwege de verkoopbaarheid, de box is duidelijk aangegeven met een sticker voor kinderen vanaf 12 jaar.

De tracks van Decapitated zijn daarnaast niet hun sterkste, evenals een naar waarden ondermaatse performance van Cradle Of Filth met een statische Paul Allender en een nog minder beweeglijk figuur achter de keyboards. Cruelty Brought Thee Orchids kwam beter uit de verf ook, maar staat er niet op. En zo tezamen in de volle zon op klaarlichte dag met een redelijk flauw publiek. Hoewel de Zware Metalen forumgebruiker meestal niet veel op heeft met Volbeat zijn de scènes uit hun optreden erg leuk om naar te kijken, ook omdat Mille Petroza (tegenwoordig zo te zien een tweede Ozzy Osbourne) en Barney Greenway (Napalm Death) gastvocalen voor hun rekening kwamen nemen op uitnodiging van Volbeat zelf.

Een hilarisch optreden zien we bij de drie tracks van het Chinese metalkwartet Suffocated. Het is bijna sneu voor de vier Chinezen, de opkomst was zo laag dat het open modderige veld nagenoeg buiten s(c)hot is gebleven. Het was niet eens de eerste keer dat de band mocht optreden op dit festival. Wanneer het handjevol mensen voor het podium in beeld komt zien we enkel een oude man met een lange grijze baard in een poncho iets van beweging vertonen. Ik krijg medelijden met de band, die haar best doet enthousiast te blijven. De zanger lijkt zijn mond op lachen vastgezet te hebben en zingt hierdoor zeer amusant met de tanden op elkaar zijn onverstaanbare gebrul.

Zonnig weer en sfeervolle concerten in de avonduren, allemaal in beeld gebracht. Scanderende menigtes van duizenden mensen bij Testament (dat ons meeneemt naar de beginjaren van de band), beelden van optredens in de tentpodia bij de iets minder bekende bands. Het is allemaal te zien op deze dvd-box. Als bonus is er een mood-film toegevoegd, wat uiteraard zoveel betekend als “sfeerbeelden”. Nasum heeft ook nog een klein aandeel op de dvd, maar ook Leaves’ Eyes en Moonspell vinden we in dit verslag, “afwisseling” genoeg dus, en een mooie terugblik voor diegenen die in 2012 het Duitse festival hebben bezocht

Tracklisting DVD I:
Live At Wacken 2012 - 23 Years Faster:Harder:Louder

1. Hammerfall – Bang Your Head