Barishi – Barishi

Barishi – Barishi
Eigen beheer, 2013

Barishi is een Amerikaanse band, om precies te zijn uit Vermont, dit ligt in het noorden van de Verenigde Staten. De band noemt haar muziek ”psychedelic mountain metal”, een vrij vage term waar vrij weinig uit te halen is. Al is Barishi erg moeilijk in een hokje te plaatsen.

Sky Burial is een mooie instrumentale inleiding voor een veelzijdige plaat waarin echoënde saxofoonklanken te horen zijn, daarna breekt de boel los. Deze Amerikanen maken namelijk op een aantal momenten vrij drukke muziek die overeenkomsten heeft met bands als Between The Buried And Me. De rauwe vocalen zijn alleen niet echt schitterend en leiden af van de erg goede instrumentatie, gelukkig wordt op Exhibiche de zang helemaal weggelaten.

Barishi laat een instrumentaal stuk horen dat gemakkelijk op een plaat van Opeth had kunnen staan, hetzelfde geldt voor A Place That Swallows All Rivers. Stemmig en kleurrijk akkoordenwerk, funky en avontuurlijk baswerk en een schommelende drumpartij. Daarna maakt de band indruk met het acht minuten durende Through Mountains, Through Plains waarin melodieuze vocalen worden gebruikt die vele malen beter bij het geluid van Barishi passen en waarin het psychedelische element van de muziek zeer goed tot zijn recht komt, Mastodon is niet ver weg. De track is echt een klein muzikaal avontuurtje en kronkelt verschillende interessante kanten op.

Invloeden van progressieve rock, jazz, funk, psychedelische rock en black metal zijn in de muziek te horen. Op het instrumentale gedeelte valt eigenlijk helemaal niks af te dingen, dit is namelijk subliem. Van melodieus en samenhangend spel naar drukke riffs en gebroken drumspel, de band voelt elkaar zeer goed aan. Het is het vocale gedeelte waar nog wat te halen valt. De melodieuze vocalen zijn aangenaam en zitten de muziek niet in de weg, iets wat wel te zeggen valt over de rauwe blackmetalachtige vocalen die weinig kracht bevatten. Gelukkig zijn die sporadisch te horen en is het geen groot gedeelte van een voor de rest erg creatieve debuutplaat.

Barishi – Barishi

1. Sky Burial
  2. Holy Mountain