Fleshdoll – Feeding The Pigs

Fleshdoll – Feeding The Pigs
Great Dane Records, 2013

De gemiddelde lezer hier kent waarschijnlijk een hoop bands met “flesh” of “doll” in de naam en dat geldt ook voor mijzelf; ik kan dan ook niet voor de geest halen of ik al bekend ben met eerder werk van deze Fransozen. Het schijfje getiteld Feeding The Pigs is het derde studioalbum van deze deathmetalmuzikanten en draait sinds een paar dagen mee in de routine.

Deze opgetelde luisterbeurten vormen samen de conclusie dat Fleshdoll redelijk eerlijke deathmetal maakt. Naast eerlijk ook in een ogenschijnlijk pure vorm aangezien het kwintet gedurende de speeltijd weinig afwijkt van een bepaalde richting. We hoeven dus voor t gemak eens niet te smijten met termen als deathcore, progressief of slam die hun invloed proberen op te eisen tijdens het verloop van Feeding The Pigs.

Feeding The Pigs bevat tien tracks die wat dat betreft alleen wat temposchommelingen hebben, helaas zitten de missers daar wel in. Zolang Fleshdoll het gaspedaal intrapt krijg je een degelijke bak deathmetal te horen. De band geeft zelf aan haar mosterd te hebben gehaald bij Cannibal Corpse, Morbid Angel en Immolation (etcetera), maar desondanks heeft de plaat niet echt een typerend US deathmetalgeluid gekregen. Wanneer de mediumtempo maten aan bod komen verliezen de liedjes een beetje aan kracht en wordt het weinig inventieve tot semi-saaie deathmetal, iets wat niet zo erg zou zijn als wat overblijft vernieuwende muziek was geweest.
Het is simpelweg onderhoudend, met stiekem toch wat thrashmetal-geluid in de ritmes, drumpatronen en gitaarsolo’s.
Al met al denk ik niet dat ik hem na de review nog zal draaien, ik verwacht een hoop spannendere deathmetal dit jaar, beter bewaart de lezer zijn centen ook daarvoor.

Fleshdoll - Feeding The Pigs