Demilich – 20th Adversary Of Emptiness

Demilich – 20th Adversary Of Emptiness
Svart Records, 2014

We zullen het maar gelijk zeggen: ik maakte bijna een vreugdedansje toen ik zag dat Svart Records het complete oeuvre van het Finse Demilich opnieuw ging uitbrengen. Nespithe is in mijn ogen een van de beste deathmetalalbums ooit gemaakt. Het album was alleen onvindbaar, gelukkig had de band wel alles als gratis download op haar website gezet. Anno 2014 is eindelijk het werk van Demilich weer goed verkrijgbaar. En hoe!

Nespithe heeft eindelijk de behandeling gekregen die het verdient, vanuit de originele tapes is alles opgekalefaterd. Ik ben niet altijd een voorstander van een remaster maar bij Demilich is het echt fantastisch gedaan. Details die ik na jaren luisteren nu pas oppik, een prominente bas en de onconventionele keelklanken van Antti Boman zijn helderder dan ooit. Voor 1993 waren deze Finnen hun tijd belachelijk ver vooruit en nu zijn er nog steeds zeer weinig bands die de sound van Demilich opvolgen. Deathmetal is namelijk door de jaren heen steeds meer met dissonantie en techniek gaan werken, maar de manier waarop deze band werkt blijft vervreemdend, ook 20 jaar na dato.

De drumpartijen zijn niet snel en flitsend maar bevatten ontzettend veel dynamiek en groove, bijna jazzy op sommige momenten. Dat valt ook te zeggen over het extreem kronkelende gitaarspel, het is een labyrint van riffs dat na meerdere luisterbeurten briljant in elkaar steekt. Demilich is technische deathmetal, niet in de zin van veel noten maar in songstructuren, die zijn namelijk erg atypisch. Toch laat de band genoeg ruimte open om er even een asociaal lekkere brute riff in te gooien, want Demilich staat in dezelfde gitaarstemming als Bolt Thrower ten tijde van Realm Of Chaos.

Hoe zullen we het werk van Antti Boman noemen? Professioneel boeren voor gevorderden? De man zet in ieder geval zeer bijzondere vocalen neer die zeker weten ”love it or hate it” zijn. Zonder effecten op de microfoon weet de Fin zeer diepe klanken te creëren die eigenlijk perfect passen bij het bizarre karakter van Demilich. Dat karakter wordt ook eens wordt versterkt door de teksten en titels. Humor is er namelijk ook, Erecshyrinol is bijvoorbeeld een anagram voor No Lyrics Here. Voor Nespithe alleen is de aanschaf van 20th Adversary Of Emptiness al zeer de moeite waard, maar er is nog meer…

Deze uitgave bevat ook drie nieuwe nummers, opgenomen in 2006 die zeker niet achter blijven op het materiaal van Nespithe. De vocalen klinken zo mogelijk nog viezer en de muziek is weer erg onvoorspelbaar, al lijkt er een klein gedeelte van de gekke trekjes te zijn ingeleverd. Ook bevat 20th Adversary Of Emptiness alle demo’s van de band, het duurde namelijk even voordat de band door een label werd opgepikt. Hierop zijn zeer ruwe versies van nummers op Nespithe te horen waarbij de typische jaren ’90 deathmetal per demo steeds verder naar de achtergrond gaat om uiteindelijk tot de enige echte Demilich-sound te komen op Nespithe.

Qua verzorging verdient 20th Adversary Of Emptiness een hele dikke pluim. Er is nieuw artwork gemaakt door Turkka G. Rantanen, alle teksten staan erin en als laatste is er nog een zeer informatief en uitgebreid interview met Antti Boman te lezen. Voor fans van Demilich is deze uitgave simpelweg een must, ook moeten liefhebbers van eigenzinnige deathmetal hier echt achter aan gaan. Vorig jaar kreeg Gorguts de erkenning en publiciteit die ze verdient, nu is het tijd voor Demilich!

Demilich – 20th Adversary Of Emptiness

1. When The Sun Drank The Weight of Water
  2. The Sixteenth Six-Tooth Son of Fourteen Four-Regional Dimensions (Still Unnamed)