The Kindred – Life In Lucidity

The Kindred – Life In Ludicity
Sumerian Records, 2014

Een goede bandnaam kiezen, het blijft moeilijk. The Kindred was eerst onder de naam Today I Caught The Plague bekend, maar vorig jaar besloot het gezelschap in dezelfde bezetting met een schone lei te beginnen. Life In Lucidity is dus het ”debuutalbum” van deze Canadezen op een platenlabel, namelijk Sumerian Records.

De eerste tonen die door mijn speakers komen zorgen voor nieuwsgierigheid bij mij, alsof je in een western bent beland. Daarna zet de band in met een overdonderende sound die het beste omschreven kan worden als moderne progressieve rock/metal. Qua zang is het aan de theatrale kant en heeft het veel weg van Rody Walker van Protest The Hero met een timbre dat meer bij progressieve rock past. De muziek heeft zijn metalrandjes in het instrumentale gedeelte en The Kindred weet zijn complexe composities pakkender te maken met goede hooks, iets waar een band als Coheed and Cambria bekend mee is geworden. Ook komt op een aantal tracks de naam Leprous naar boven bij mij.

Life In Lucidity heeft ook flink wat extra instrumentatie in zich, zo is er een concertpiano, koor, viool en een trompet te horen. Deze zijn te horen in de climaxen om de muziek nog net dat epische accent mee te geven. Op het bluesy Millennia wordt er zelfs nog een orgel tevoorschijn gehaald en komt er een hele mooie gitaarsolo langs. Het zijn momenten die ik nog meer had willen horen op deze plaat aangezien The Kindred er voor het grootste gedeelte vol ingaat en een schijf aflevert die flink wat aandacht van de luisteraar vraagt, het is een druk album geworden dat erg goed in elkaar zit. De vocalen zouden nog beter uitkomen met een lichte dosering, die gaan af en toe iets te vaak naar standje ”uithaal”. Toch is dit alleen op Seekers & Servants een struikelblok en is Life In Lucidity een album dat al vaak in de cd-speler is geweest. Het blijft je verrassen na meerdere luisterbeurten en is boeiend van begin tot eind.

The Kindred – Life In Lucidity

1. Wolvish
  2. Heritage