Fear of Domination – Distorted Delusions

Osasto-A, 2014

Het debuut van het Finse Fear of Domination gaf ik in 2009 een mooie 86 punten, een score waar ik nog steeds achter sta. Industriële metal met een moderne melodeath-aankleding, netjes gedresseerd met een elektronische saus. Opwindend en fris, stevig en aanstekelijk. Ik verloor ze daarna uit het oor en heb helaas Create.Control.Exterminate. (nog) niet gehoord. Dan maar deze, hun derde, Distorted Delusions.

Ook Distorted Delusions is een zeer geslaagde moderne industrial metalplaat geworden. Catchy keyboardriedels, ferm doorbeukend slagwerk en hakkend gitaarwerk met de nodige melodieën die blijven hangen tot net voor dat je in slaap valt. Daarbij komt ook een ferme dosis power in de mix, zelfs neigend naar moderne powermetal, maar zonder meligheid te vertonen. Een nummer als PaperDoll is exemplarisch voor Distorted Delusions, met zijn gladde lunaparkriedel en hakkende gitaarpartijen, maar vergis u niet: er valt heel wat te beleven buiten de rode industrialdraad op deze plaat. Organ Grinder is een eerder creepy gothic nummer, The Great Dictator (wat een nummer!) gaat meer de meloblack-kant op, en ja zelfs doom en powermetal-elementen hoor je terug op deze plaat.

Ondanks het heel gevarieerde spectrum aan invloeden blijven het enkel invloeden. De rode industrialdraad regeert met metalen hand en is pure pep. Fans van Turmion Kätilöt, Static-X en het hardere werk van Pain moéten dan ook deze in huis halen. Enig minpuntje zijn de wat jeugdig aandoende vocalen, maar daar raak je wel doorheen. De inbreng van de immer zalig zingende Jo Enckell (ex-The Project Hate) was ook een meesterlijke zet, luister maar even naar Needle. Dit is dikke fun mensen, dikke fun.

fod

1. PaperDoll
  2. Wicked World