Truth Corroded – The Saviours Slain

Truth Corroded – The Saviours Slain
AFM Records, 2013

Wie het album Worship The Bled uit 2011 kent weet dat de band hierachter geen flauwe bak thrashy deathmetal speelt. Het Australische vijftal heeft sindsdien een flinke sprong vooruit gemaakt, is wijzer geworden en deed tourervaring op met grootheden; van Fear Factory tot Behemoth. Eind vorig jaar was het dan ook tijd voor studioalbum nummer twee getiteld The Saviours Slain.

Muzikaal gezien is dit een zeer interessant album geworden. Genoeg facetten voor een pot überthrash (geheel Amerikaanse stijl), terwijl het album ook herinneringen oproept aan Morbid Angel en Deicide. Met de continue stuwende kracht van deathmetal als basis komen de wel degelijk thrash-gerichte gitaarklanken rauw en kwaadaardig uit de verf. Afwisseling is er in overvloed zonder hysterisch te worden, in bovenstaande track kom je bijvoorbeeld ook al snel solo’s tegen. Soms zijn ze kort, in andere nummers minutenlang scheurend. Ook de variatie in thrashmetal-ritmes tegenover deathmetal-blastbeats is van een uitgebalanceerd kaliber. In combinatie met tremolerend gitaarspel kan de toon zomaar omslaan naar blasfemische deathmetal, of anderzijds naar venijnige, agressief beukende thrash.

Frontman North houdt het qua stem het gehele album bij zijn droge strot, een mooie middenweg tussen grunts en de normaliter meer “zuivere” thrashmetalvocalen. Een schijfje om enthousiast van te worden, grotendeels in sneltreinvaart in elkaar gehakt en gestompt. Goed uitgebalanceerd geluid van de drums (producer van onder andere Aborted, Dew Scented) geven de furie een extra boost, een bak duistere agressie. Mooie mix van old school deathmetal met moderne thrash en stiekem toch wat metalcore-geluid in de melodielijnen elders op het album.

Truth Corroded - The Saviours Slain

1. Precipe
  2. They Are Horror