Dawn Of Destiny – F.E.A.R.

Dawn Of Destiny – F.E.A.R.

Phonotraxx Publishing, 2014

Het Duitse Dawn Of Destiny heeft op Zware Metalen ten aanzien van haar voorgaande vier albums nou niet direct lovende kritieken mogen ontvangen. De in de basis behoorlijk ‘basic’ female/male-fronted metal staat bol van de clichés (zowel muzikaal als tekstueel) en op het eerste gehoor is het vijfde album F.E.A.R. daarop geen uitzondering.

F.E.A.R. is een concept-album rondom een mislukte jeugd. Ondanks dat de songs afzonderlijk van elkaar op zich prima in elkaar steken zijn de teksten toch wel van een bedroevend niveau. Muzikaal is het acceptabel, vocaal giert met name zangeres Jeanette nog wel eens uit de bocht. En soms zijn de refreinen van de nummers van het niveau “Olifantje in het bos”, zoals mijn dochter van drie dat graag voor mij zingt. Deze plaat wordt echter met name interessant door de gastbijdragen van Mats Léven (Candlemass etc.) en Jon Oliva (Savatage, Trans Siberian Orchestra, Jon Oliva’s Pain).

Iedere rechtgeaarde Savatage-adept moet dit album in huis halen vanwege het nummer No Hope For The Healing. Wat Oliva daarop presteert heb ik al heel lang niet meer van hem mogen horen. Agressief, gemeen en gruwelijk melodieus. Mocht Jon Oliva’s Pain met Matt LaPorte een stille dood zijn gestorven dan kan Jon met Dawn Of Destiny wat mij betreft Savatage reïncarneren.

Valt er verder dan niets te genieten op F.E.A.R.? Dat wel, maar alles staat wat mij betreft in de schaduw van “dat ene nummer”. Tracks als End This Nightmare, Rising Angel en One Last Time (de tweede helft van de plaat is aanzienlijk beter) zijn prima tracks, maar verbleken bij eerdergenoemd nummer. Ik heb gemengde gevoelens bij het vijfde album van Dawn Of Destiny. Op het eerste gehoor is het een, weliswaar prima klinkend, standaard power metal-album dat opgaat in de grijze massa (al hoor ik op een aardig nummer als The I Found You onze dikke vriend Meat Loaf langskomen), maar de gastbijdrage van Oliva trekt de hele boel naar een hoger niveau. Onderstaand cijfer is dan ook nietszeggend.

dod

1. And with Silence Comes the Fear
  2. Waiting for a Sign