Coldblooded – Unblessed

Coldblooded – Unblessed
War Inside Records, 2013

Als ik het goed heb is dit de eerste langspeler van zowel band als label. War Inside Records, uit Leeuwaarden, geeft het Friese Coldblooded de kans om te debuteren. Coldblooded bestaat uit (ex-)leden van bands als Spirit 84, Dead Horse Running en Cornered. Ze speelden vooral hardcore-geöriënteerde herrie maar slaan nu toch eerder een old school deathmetal-koers in. De omkadering is alleszins al geslaagd.

Mocht er een soort van crossover-benaming bestaan tussen hardcore en old school deathmetal, dan had ik Coldblooded zeker onder die noemer geplaatst. De krokante gitaarfrequenties doen niet weinig denken aan Obituary, net als het drumwerk en het groezelige baswerk, terwijl vocaal de boel met een hondse brutaliteit ingegrunt worden. Somtijds weerklinkt een duidelijke Zweedse songwriting (Torn, lekker Entombed), andere keren is het vooral Amerikaanse traditionele US deathmetal die door de speakers galmt. Er is gekozen voor een duidelijke en transparante productie voor de vocalen, terwijl instrumentaal alles een stuk lomper en ongepolijst klinkt. Een gevaarlijke evenwichtsoefening, aangezien dat meestal resulteert in een fel afstekend contrast, Coldblooded heeft gelukkig een zanger die zelfs met een heldere behandeling ruigrokerig blijft klinken.

Dit Unblessed zit prima in elkaar, is pretentieloos en kun je makkelijk in één keer uitluisteren. Geen echte memorabele hooks of hitgevoeligheid, maar dat is geen absolute must. Benieuwd of ze live de hardcorevibe weten te combineren met de bonkende deathmetal.

Coldblooded

1. Cold Despair
  2. Torn