Nothing – Guilty Of Everything

Nothing – Guilty Of Everything
Relapse, 2014

De belangstelling voor shoegaze is sinds het terugkeren van My Bloody Valentine ontzettend groot en ook door Sunbather van Deafheaven kreeg het subgenre weer een flinke impuls mee. Bij Relapse Records werd vorig jaar True Widow getekend, een shoegaze-gerelateerde band, maar nu gaan ze er met Nothing echt helemaal voor. Bassist Nick Bassett zat in Deafheaven ten tijde van Roads To Judah en speelt ook in Whirr, zanger en gitarist Dominic Palermo speelde in diverse hardcore- en punkbands. Na de EP Downward Years To Come is het nu tijd voor Guilty Of Everything.

Bij shoegaze is de dromerige gitaarmuur natuurlijk belangrijk, maar het werkt pas helemaal als de songs ook heel sterk zijn. Loveless van My Bloody Valentine en Souvlaki van Slowdive (allebei shoegazeklassiekers) hebben bedwelmende melodieën die ook nog eens in je hoofd blijven zwerven en zonder het al te spannend te maken: dit is ook gelukt op Guilty Of Everything. Het is een plaat die al snel in je systeem gaat zitten en uitnodigt tot talloze luisterbeurten omdat je er iedere keer weer iets nieuws uithaalt. Nothing en Relapse Records lijkt een hele rare combinatie maar uiteindelijk is dit helemaal niet het geval.

Het Amerikaanse gezelschap maakt vrij zwaarmoedige en melancholische muziek en zal daardoor zeker opgepikt worden door liefhebbers van bands als Jesu. Als geheel is Guilty Of Everything een ontzettend goed gerealiseerde plaat die opvallend rustig begint in de eerste tonen van Hymn To The Pillory om daarna de diepere dalen in te gaan. Dit betekent niet dat het een midtempo plaat is geworden, op Bent Nail wordt er met een heerlijke opzwepende punkvibe gespeeld die klinkt als Silversun Pickups met meer pit en op Get Well gaat het gitaarwerk flink richting Sonic Youth, zeker niet de minste band om mee vergeleken te worden.

Het gevoel op Guilty Of Everything klopt gewoon. De gitaren zijn scherp, de vocalen worden semi-fluisterend gebracht en de ritmesectie is stevig. Jeff Zeigler (ook producer van Kurt Vile) heeft Nothing neergezet met een geluid dat niet al te gepolijst is, maar wel dromerig genoeg. Het punk- en hardcoreverleden van de band is goed te horen, vooral wanneer de band naar de climax van de plaat gaat. B&E is het absolute hoogtepunt van Guilty Of Everything waarin de band in het midden van de track de stilte voor de storm aankondigt, want daarna komt er een gitaarexplosie waar je bijna letterlijk door wordt weggeblazen. Als de schaal van Shields zou bestaan (een verwijzing naar de belangrijke gitarist van My Bloody Valentine die onverwoestbare gitaarmuren creëert en daarmee een maatstaf zet voor de rest) zou de gitaarmuur van B&E een hoge gradatie hebben: terwijl de akkoorden een waas worden dondert de ritmesectie en schreeuwen de gitaarlijnen boven de muziek uit. Wauw.

Guilty Of Everything bevindt zich op een constant zeer hoog niveau, het zakt nergens in. De plaat is ontzettend meeslepend en luistert ondanks zijn vrij zware karakter ontzettend goed weg. Fans van The Smashing Pumpkins, My Bloody Valentine en Jesu of nota bene dromerig en hard gitaarwerk moeten hier sowieso keihard achteraan gaan. Jaarlijstmateriaal zonder twijfel!

Nothing – Guilty Of Everything

1. Hymn To The Pillory
  2. Dig