Conducting From The Grave – Conducting From The Grave

Eigen beheer, 2013

Van nature ben ik geen metalcorefan, maar Conducting To The Grave blijft voorlopig even in de playlist staan. Ik doelde in eerste instantie niet op de band, die overigens al sinds 2003 blijkt te bestaan, maar het album draagt dezelfde naam en van dit schijfje ben ik fan. De vijf Amerikanen die dit clubje vormen gooien de term liever op deathcore en dat het naar deathcore klinkt kan ik ook niet helemaal ontkennen, al lijkt het me een beter verkooppraatje. Deathcore met het geluid van metalcore, op de weegschaal eerder overhangend naar subtiele melodie dan naar lompzware deathcore-breakdowns.

Het is toch wel degelijk de ritmesectie die Conducting From The Grave de moeite waard maakt. Waar de refreintjes soms naar zoetsappig neigen en de metalcore mixt met moderne maar lichte deathmetal zijn de mitrailleurgeluiden van Greg Donnelly een feest voor het oor. Binnen vijftien seconden van openingstrack Honor Guide Me hoor je de clean in de mix staande kloppers voor de ondersteuning zorgen die dit schijfje voor liefhebbers van meerdere genres geschikt maakt.

Dit gezegd hebbende zijn de opener en de opvolgers Lycan en The Rise goede toonzetters voor de rest van het album. Het groovet als een trein, het verpulvert en hakt met de botte bijl. Naarmate het album vordert heb ik het op een gegeven moment wel een beetje gehoord (spreekwoordelijk). De melodische passages gaan een beetje tegenstaan naarmate de tracklist vordert, de trucjes op de drums worden ook oud nieuws en het geheel van gitaarspel en compositie was al niet het meest inventieve. Neemt dus niet weg dat Conducting To The Grave nog steeds een vermakelijk cd’tje is geworden
dat genoeg luisterplezier garandeert en niet de huidige standaard in zowel brute deathcore als metalcore probeert te benaderen.

Conducting From The Grave - Conducting From The Grave

1. Honor Guide Me