Carnifex – Die Without Hope

Carnifex – Die Without Hope
Nuclear Blast, 2014

Deathcore wordt gezien als een subgenre dat steeds meer stagneert, toch is hier genoeg tegen in te brengen. In de laatste jaren zie je een groep deathcore bands steeds meer naar deathmetal schuiven of invloeden van andere metal subgenres gebruiken. Het Amerikaanse Carnifex ging op de voorganger genaamd Until I Feel Nothing met lichte blackmetal invloeden werken. Op Die Without Hope liggen ze er wat dikker boven op.

Vooral in de eerste helft van het album moet ik stevig denken aan In The Shadow Of A Thousand Suns van Abigail Williams, een geweldige symfonische blackmetalplaat. Carnifex weet zijn brute grooves en laag gestemde riffs ontzettend goed af te wisselen met de blackmetalstukken waardoor geen van de elementen echt overheerst en er een sterke mengeling heeft plaats gevonden. Het tempo wordt er stevig ingehouden op Hatred And Slaughter met invloeden van melodeath à la The Black Dahlia Murder om er aan het eind nog wat mokerslagen in te gooien. Gedoseerd met breakdowns werken is het devies bij Carnifex en daardoor komen ze flink aan.

Ook bevat deze plaat een aantal goed gespeelde en melodieuze gitaarsolo’s. Op dat gebied heeft Carnifex echt vooruitgang geboekt en de drummer is trouwens niet te temmen. Een dubbele bassalvo, dan weer een serie blastbeats, door naar met het china bekken (een bekken met een rauwe en schurende sound) gedicteerde breakdowns en ga zo maar door. Na 38 minuten is Die Without Hope afgelopen en dat is ook lang genoeg. Carnifex knalt door heel de speelduur heen op het intermezzo (Reflection Of The Forgotten) na. Er staan veel vettige riffs en licks op Die Without Hope, Carnifex levert een plaat af waarmee ze flink wat stappen buiten de oorspronkelijke deathcore sound zet zonder de kern te verliezen.

Carnifex – Die Without Hope

1. Salvation Is Dead
  2. Dark Days