Avichi – Catharsis Absolute

Avichi – Catharsis Absolute
Profound Lore Records, 2014

Het was een fijne week met fijne promo’s, afgerond met de fijnste van allemaal. De nieuwe Avichi (niet te verwarren met het gigantisch simplistische popfenomeen) lag op me te wachten. De derde plaat van de eenmansband van Aamonael is wederom een kanonskogel in je roosje. Het voormalige Nachtmystium trekt met Avichi eigenlijk een lijn door waar Nachtmystium half aan begonnen was, voor het weer een andere kant opging. Of zijn aan- en afwezigheid daar voor iets tussen zat weet ik niet, feit is dat Avichi de reis verderzet die Nachtmystium voor velen in gang gezet heeft. Nu is het tijd dat die mensen Avichi omarmen.

Catharsis Absolute bestaat uit verschillende episoden die gelukkig passen binnen het overkoepelende geheel. Psychedelische black’n’roll met een stuwende kracht op Flames in My Eyes, met een bedwelmende sound die zich uit in de subtiele toetsen, de betoverende gezangen, de hypnotiserende (dissonante) gitaarlijnen, de beangstigende baslijnen, … . De intensiteit zak in de volgende nummers, de beeldende verhaallijnen en de sterke melodieën worden alleen maar mooier. De psychedelische rock krijgt zelfs een duistere Western-sound mee (Lightweaver), iets wat USBM ook daadwerkelijk US blackmetal maakt (ook al loopt Glorior Belli er met zijn bluesblack al even mee weg).

Een absolute aanrader voor mensen die Profound Lore Records op hun leverancierslijst staan hebben, voor postblack-fans, voor aanhangers van orthodoxe blackmetal (jaja, ook die) en andere “USBM”-bands als Cobalt. Dit Catharsis Absolute gaat ook bij mij hoogstwaarschijnlijk hoog in de lijst eindigen, al was het maar omwille van het nummer Flames in My Eyes. Nog even zeggen dat het een echte megaprestatie is van deze beste man om alles zelf in te spelen, dat mag zeker niet vergeten worden.

Avichi

1. Repercussion
  2. Flames in My Eyes