Crosses – Crosses

Crosses – Crosses
Sumerian Records, 2014

Bij deze Zware Metalen-redacteur is het zeker niet alleen maar metal wat de klok slaat. Ik luister graag naar triphop: Massive Attack, Portishead, DJ Shadow, muziek met een mysterieuze en gure sfeer en tegelijkertijd ontzettend rustgevend. Chino Moreno (bekend als zanger van Deftones) heeft zijn waardering voor dit soort bands nooit onder stoelen of banken gestoken en in 2000 begon hij ook met het project Team Sleep. Nu is hij bezig met Crosses waarin meer aspecten van electronic worden behandeld.

We houden het op Crosses, eigenlijk is het †††, maar ik wil graag dat mensen met een toetsenbord deze recensie kunnen vinden. Er verschenen al twee EP’s voor de release en deze staan ook op het debuutalbum, wel in een herziene versie. Ik kende het materiaal niet, dus ik ging er fris in en het is me erg goed bevallen. Het album duurt 56 minuten, maar het verveelt geen moment omdat er erg veel variatie in zit. Op een aantal tracks hoor je de Deftones-invloeden er zeker doorheen sijpelen, vooral in Bitches Brew. De gitaarpartijen zijn ingespeeld door Shaun Lopez (Far), deze zitten sporadisch in de muziek.

Moreno laat hier nogmaals horen waarom hij een van mijn favoriete zangers is. Het is overduidelijk te horen dat hij zich als een vis in het water voelt met zijn zwoele en gevoelige stem. In tegenstelling tot de Palms-plaat van vorig jaar laat Moreno hier wel mooi bedachte zanglijnen horen die genoeg variëren. De muziek gaat van heel zweverig naar funky, de track Trophy bevat prachtige synthklanken die in combinatie met de dromerige stem van Moreno perfect bij elkaar komen. Een band als M83 (Franse electronic/shoegaze) komt hier flink naar voren, ook een band waar Moreno helemaal gek van is.

De duistere kant à la Nine Inch Nails wordt hier ook behandeld en er staan een aantal naar new wave neigende krakers op die flink wat invloeden van Depeche Mode hebben. Telepathy komt er als single kandidaat tussen uit steken met zijn opvallende groove en funky baslijn. Crosses laat een verscheidenheid aan stemmingen horen en doet dat met verve. Zwakke momenten staan er niet op, al zijn er wel een aantal uitschieters. Een zeer aangename electronicschijf met lichte rock-invloeden.

Crosses – Crosses

1. This Is A Trick
  2. Telepathy