Peculate – Anti-Christ(mas)

Peculate – Anti-Christ(mas)
Eigen beheer, 2013

Een concept album Anti-Christmas noemen en vervolgens niet doen wat je zou verwachten. Eenmansproject Peculate heeft gewoon een metalplaatje gemaakt zonder enige verwijzing naar kerst of kerstmuziek (op een enkel stuk tekst na), omdat anti-kerstmuziek gewoon metal kan zijn. Ik ben wat laat met het reviewen, excuus daarvoor, en kerst ligt natuurlijk al bijna drie volle maanden achter ons. Gelukkig hoeven we ons dus niet te laten misleiden door de titel.

Exact 25 minuten en 25 seconden verdeeld over acht tracks djent-achtige mathmetal, genre-overbruggende (Ben Nortons woorden) experimenten, jazz, fusion en totale gekte. Het schiet alle kanten op, dat is een ding dat zeker is. Van typische djent-riffs en djent-drumritmes naar klassiek klinkende pianostukken, chaotische songstructuren met mitrailleurdrums en gitaarloopjes om labiel in het hoofd van te worden. Droge grunts die klinken naar een woeste Duitse Herder en schizofrene afwisseling tussen die lage klanken en geschifte cleane zang. Tragiek in de mineurklanken tegenover kermisconstructies en zelfs een vleugje epiek in de klanken. Dat is waar Anti-Christmas in dit geval voor staat.

Superplaat? Neuh. Experimenteel des te meer. Niet alle maten liggen even lekker in het gehoor maar dat één man voor een hele djent- of mathcore-band musiceert is dan wel weer petje af. Ondanks de gebruikte elektronica klinken de drumpartijen in ieder geval erg humaan, eigenlijk het hele orkest wel. Een aardig plaatje, maar voor mij persoonlijk iets te veel van alles.

Peculate - Anti-Christ(mas)

1. Prelude
  2. Ashes Of The Old