Hark – Crystalline

Hark – Crystalline
Season Of Mist, 2014

De band Taint uit Wales besloot er in 2010 mee op te houden, gitarist/zanger Jimbob ging gelijk met een nieuwe band genaamd Hark aan de slag met een wat onbekendere ritmesectie. Anno 2014 heeft de band een platencontract bij Season Of Mist en is het debuutalbum genaamd Crystalline net verschenen.

Als je wil weten of deze plaat wat voor je is kun je gelijk de openingstrack genaamd Palendromeda beluisteren. Stoner in optima forma, dat krijg je te horen op deze vijf minuten durende track die een flinke dosis aan pakkende en smerige riffs heeft, een lekker ronkende bas en subtiel ingezette tempoverhogingen door de drummer. Energiek maar ook erg ingenieus en alweer van een geweldig geluid voorzien door Kurt Ballou, inmiddels een belangrijke metalproducer. Crystalline is een vrij lange plaat (57 minuten) en daar weet Hark heel goed mee om te gaan.

Sins On Sleeves duurt acht minuten maar verveelt geen moment, het jaren ’70 Black Sabbath-erfgoed zit er goed in maar nergens wordt het oppervlakkige aanbidding. De bandleden grooven als een malle en kiezen er aan het eind voor om de sludgy riff zo zwaar mogelijk te brengen. Zo heeft iedere track lichtpuntjes waarbij je even echt opveert. Er is smaakvol soleerwerk en melodieuze en prominente baspartijen: in Black Hole South West wordt de baslijn in het midden van de track uiteindelijk de stomende eindriff. Op Breathe And Run vallen vooral de drumpartijen op die als een gek uit de startblokken gaan om gaandeweg steeds meer te vertragen om aan het eind de snelle draad weer op te pakken.

Een ding is zeker: op Crystalline zijn drie topmuzikanten aan het werk! De heerlijke riffs zijn hier de hoofdmoot maar die worden verpakt in naadloos in elkaar overgaande proggy tempowisselingen en sterk gesoleer van ieder bandlid. Op vocaal gebied is het erg krachtig en op de tien minuten durende hekkensluiter genaamd Clear Light Of… die veel verschillende facetten heeft komt Neil Fallon (zanger van Clutch) eens langs om met zijn bluesy stem alles naar een nog hoger niveau te schoppen, een fenomenaal slotakkoord. Deze plaat luistert echt heerlijk weg en hier zullen liefhebbers van onder andere bands als Red Fang, Clutch, Mastodon en het oude Baroness echt wel van gaan smullen.

Hark – Crystalline

1. Palendromeda
  2. Hounded By Callous Decree