Eldritch – Tasting The Tears

Eldritch – Tasting The Tears

Scarlet Records, 2014

Het Italiaanse Eldritch is voor mij toch wel een lekkere ‘guilty pleasure’ uit het midden van de jaren ’90 van de vorige eeuw. Een tijd waarin de Dream Theater-klonen als paddenstoelen uit de grond vlogen. Een krappe twintig jaar later zijn de meeste van die bands opgedoekt (iets dat wat mij betreft ook met ‘het grote voorbeeld’ wel mag gebeuren), maar deze Italianen brengen anno 2014 studioalbum nummer 9. Als ik het goed heb.

Eldritch is inmiddels afgedaald naar het niet al te hoog aangeschreven label Scarlet Records. Een ruim opnamebudget zat er zeker niet in, maar Tasting The Tears klinkt op zich goed. Veel nieuws is er niet onder de muzikale zon. De 11 nummers zijn compact en kenmerken zich door een fraaie balans tussen toetsen- en gitaarpartijen. Eldritch weet dat te combineren met een goed gevoel voor melodie. Net als bij een band als Threshold draait het bij Eldritch niet zo zeer om de muzikale hoogstandjes, maar veeleer om een behapbaar nummer met een duidelijk refrein.

Als gezegd, Tasting The Tears brengt geen nieuwigheden, maar bevat wel een aantal uitstekende songs. De zang van Terence Holler moet je waarderen, daar is nog steeds niets aan veranderd. Ik kan hem hebben. Met zijn niet al te dik aangezette vibrato doet hij mij in een nummer als Something Strong behoorlijk denken aan Jon Arch op Arch/Matheos. Niet verkeerd dus. Tasting The Tears start wat abrupt en eindigt met Clouds ook nogal onaangekondigd. Bij mij leidt dat ertoe dat ik het album nog eens opzet. En dat is een goed teken. Ik heb mijn ‘guilty pleasure’ voor 2014 waarschijnlijk te pakken. Verslavend plaatje.

eld 200

1. Inside You
  2. Tasting The Tears