Lenore S. Fingers – Inner Tales

Lenore S. Fingers – Inner Tales
My Kingdom Music, 2014

Zingt er een vrouw in een band die uit Italië komt dan moet ik altijd even slikken. Vaak krijg je dan muziek die je niet tot op het bot kan afbreken, maar waar ook echt geen gevoel meer in schuilt. Van gothic over symfonische metal tot rock, ik moet soms echt op zoek gaan naar wat gevoel. Op die manier verbaast dit nieuwe Lenore S. Fingers me wel, uiteraard vernoemd naar de zangeres. Moeilijk om er een genre op te plakken wel. Ze maken er zelf ‘melancholische kunst’ van en bij die term sluit ik me wel aan.

Kunst is misschien wel wat vergaand, maar schoonheid kan in heel wat verschillende vormen op je af komen. Op dit debuut Inner Tales zit ergens een diepgaande droefheid verscholen, ookal is het muzikaal niet altijd zachtaardig gebracht. Het zit hem vooral in de stem van deze dame aan het roer. Lenore zingt met een behoorlijke nonchalance, maar het geeft dit plaatje het aura mee dat nodig was. Instrumentaal doet het me hier en daar denken aan het iets oudere Anathema (tijden van Alternative 4), maar met andere zaken afgewerkt om het gevoel te versterken. Geen piano dus, maar wel zachtaardige synths, een leuk glijdende baslaag en wat pikante gitaarpartijen. Je kan het instrumentale kader van de stille en hevigere atmosferische stukken dus wel ergens plaatsen, enkel laat het geheel een apart sfeertje na door de aparte zangstijl. Op Calling Tree doet het me zelfs plots wat denken aan Chris Isaak, ookal knoopt het er muzikaal nergens bij aan.

Zeker eens proberen, maar geef dit treurig kunstwerkje dan ook enkele draaibeurten alvorens er een oordeel over te vellen. Behoorlijk toegankelijk en prachtig verfijnd, maar aan de nonchalance in de stem zal je even moeten wennen. Ik vind het zeker een aanrader voor al wie kan genieten van wat verfijnde melancholie.

Lenore S. Fingers - Inner Tales

1. Inner Tales
  2. The Last Dawn