Aborted Fetus – Private Judgment Day

Aborted Fetus – Private Judgment Day
Comatose Music, 2014

Uit het land waarvan de leider de rest van de wereldleiders voor het ontbijt eet komt dit gezellige gezelschap, Aborted Fetus. Natuurlijk hebben we het dan over Rusland en dat grossiert de laatste tijd behoorlijk in bands die brutal en slam deathmetal maken. De betere bands bevinden zich op een label dat hierin uitblinkt, te weten Comatose Music uit Amerika. Namen die hier bijvoorbeeld een release hebben gehad zijn Kraanium en ons eigen Prostitute Disfigurement.

Na het noemen van die bands weten de meeste mensen vast al wel hoe laat het is. En inderdaad alles in het plaatje klopt. Van de samples tot de tempo wisselingen, groovende stukken afgewisseld met furieuze momenten, de zanger die de pig-squeals afwisselt met diepe onverstaanbare grunts. De formule klopt, wat er echter voor zorgt dat er in dit genre bands bovenuit springen is het vermogen om het geheel te voorzien van pakkende riffs. Gelukkig heeft Aborted Fetus inspiratie genoeg om hier een blik van open te trekken en te zorgen dat elk nummer een eigen gezicht krijgt en daarnaast weet ook de zanger te overtuigen met een lekker dik stemgeluid. Een kleine tegenvaller is de wat stoffige productie en de soms wat vervelende tikken van de drums maar dat is te overzien.

Is dit dan een topper in het genre? Nee, dat is het niet. Daarvoor is het allemaal niet origineel genoeg en komen ze niet in de buurt van de toppers van het genre. Wel is dit gewoon een prima plaat voor de liefhebbers en die zullen hier zeker plezier aan beleven.

Aborted Fetus cover

1. Savage Dominance
  2. Necropolis Demography