Crematory – Antiserum

Crematory – Antiserum
Steamhammer, 2014

Bijna 25 jaar bezig, met een pauze van dik twee jaar, niet mis voor een Duitse band die al vele keren werd afgeschreven. De oude platen doen het nog vrij goed, net als Awake, de plaat die Crematory (dankzij Nuclear Blast) commercieel naar een hoger niveau tilde. Mijn crème de la Crèmatory blijft Believe, maar ook comebackalbum Revolution en Act Seven zijn degelijke gothic/dark metalalbums. Nu is er Antiserum, waarmee Crematory zich naar eigen zeggen heeft heruitgevonden.

Crematory maakt namelijk EBM metal, vanaf 2014. EBM staat voor Electronic Body Music, een genre waar ik persoonlijk met kleine regelmaat naar luister. Front 242, en alles wat er op volgde, met fijne creaties als Combichrist en Feindflug. Crematory is bevriend met een andere band in het genre, namelijk Centhron. Crematory kreeg al vroeger het idee zijn gothic- en darkmetal te mengen met industriële metal, maar zet nu ook in op EBM metal. Het resulteert in dansbare nummers met pompende baslijnen en trancy keys, steeds duister en stuwend. Persoonlijk vind ik het een goede zet, meer nog, Crematory had beter een gans album gemaakt met EBM metal in plaats van nog enkele industriële zeemzoeterige nummers er tussen te gooien. Een nummers als Virus of Back From The Dead mag van mij een nieuw tijdperk betekenen in de Crematory-saga. Niet dat het zo speciaal is, neen, maar ik zal er wel meer naar luisteren dan naar een zoveelste herhalingsoefening van Crematory, zeker wanneer ik met mijn cybergothvriendjes en -vriendinnetjes probeer te vergeten welke dag het nu ook alweer is.

Crematory cover

1. Apocalyptic Vision 02:16
  2. Until the End