Crypticus – The Barrens

Crypticus – The Barrens
Razorback Records, 2013

Afgezien van enkele afwijkende vormgevingen aan de muziek op The Barrens had dit ook een werkje van (of samenwerking met) Rogga Johansson kunnen zijn. Dat is het niet, maar de mix van Zweedse deathmetal met thrash (en in dit geval nog wat grind) klinkt herkenbaar, en lekker. Crypticus is een Amerikaans duo dat het thema horror en pulp een warm hart toedraagt en dit duidelijk door laat dringen op The Barrens in de stijl van onze Europese metalvarianten.

Wat in het begin van de cd meteen in het oor springt zijn de putdiepe vocalen die zich ergens ophouden tussen een droge grom en een slam-variant (met een grindcore-randje). Het horrorthema laat zich hiermee goed vertegenwoordigen tezamen met de onheilspellende klanken en soms spookachtige gitaarriffs. In de openingstrack doet dit een beetje denken aan Doug Bradley’s deelname aan Her Ghost In The Fog (Cradle Of Filth). Vanaf Rogues In The Haunt Of Horrors komt al snel een vrij algemene deathmetalbasis opdagen die de rest van het album blijft hangen, inclusief polkagrooves. Dit gegeven maakt de het geheel een beetje vervangbaar, zeker omdat er ogenschijnlijk weinig verschil zit tussen het einde van het ene nummer en de start van de opvolgende.

Aangezien de tracks een normale, gangbare speelduur hebben is een aantal van elf liedjes (plus bonustrack) afdoende voor een full length, meer tracks hadden de aandacht niet vast kunnen houden. Het wordt namelijk al moeilijk naarmate het album vordert, mede door het hierboven beschreven “gebrek” aan afwisseling. Rechttoe-rechtaan op zijn Zweeds met een grindgroove en horrorthema. Inwisselbaar, maar niet geheel onplezierig.

Crypticus - The Barrens

1. The Infected Crypts of Lieberkuhn
  2. Rogues In The Haunt Of Horrors