Primalfrost – Prosperous Visions

Primalfrost – Prosperous Visions
CDN Records, 2014

Nu ik het kleine zusje van Battlesoul heb gevonden is mijn vreugde groot. Het is weer tijd voor epische vikingmetal. Primalfrost deze keer, een eenmansband (op de live optredens na), uit Canada. Niet helemaal toevallig, onder CDN Records kwam de schijf van het tevens deels Canadese Battlesoul ook uit.

Zeg nou zelf, een nummer als Distant Cries Of War maakt al meteen een hoop goed voor liefhebbers van deze stijl. Het is niet hardcore pagan, de vrolijke noot van volksmuziek mag er best inblijven en het geheel klinkt misschien wat klinisch maar is net niet teveel gestileerd. Ik word er blij van en mocht al wat mensen ontdekken die dat ook zijn geworden van Prosperous Visions. Laten we de voorgeprogrammeerde drums even vergeten, ik bedoel; de band kan het ook live, en genieten van de snelheid en kracht van de tracks. Met hoorbare vergelijkingen met Ensiferum, Turisas, Finntroll en mijns inziens Catamenia is dit plaatje prima onderhoudend. Niet alle tracks gaan op een razend tempo, de afwisseling is in het oog gehouden. De toetsenpartijen lopen regelmatig één op één met de gitaren maar voegen wel degelijk wat toe met een paar opvallend goede insteken. Uitstekende solo’s (in Path Of The Sky bijvoorbeeld), natuurlijk her en der wat achtergrond zang en hymneachtige structuren. Als in Tir Na Nog ook besproken zitten bepaalde bombastische uitspattingen ook in de liedjes van Prosperous Visions (Beyond The Shores And Lands). Overall scoort de plaat minder punten dan die van Battlesoul, de emotionele waarde kikt minder hard in en de cleane zang is wat teleurstellend. Toch kan ik me met deze schijf ook prima vermaken. Wordt Canada het nieuwe land van herkomst van dit genre?

Primalfrost - Prosperous Visions

1. Visio Prosperum
  2. Distant Cries Of War