Vanden Plas – Chronicles of the Immortals – Netherworld (Path 1)

Frontiers Records, 2014

Het Duitse Vanden Plas was ik al even uit het oor verloren. Het Duitse equivalent van Dream Theater in de jaren ’90 van de vorige eeuw weet mij nog steeds te raken met hun beste album The God Thing. Uit 1997 alweer. Ik denk echter dat Chronicles of the Immortals – Netherworld (Path 1) (joepie, er komt een tweede deel!) zich wel eens kan meten aan dat inmiddels zeventienjarige album.

Aan alle kanten verneem je dat Vanden Plas een schat aan ervaring in zich heeft. Of het nu gaat om het uitstekende spel, het degelijke songmateriaal of de op bepaalde momenten behoorlijk aanzwellende bombast. Het past allemaal precies. Natuurlijk, het Dream Theater-juk hangt zo nu en dan nog om de schouders (Godmaker heeft een riff die A Change Of Seasons van de NewYorkers volgens mij ook bevat), maar dat kan niet opwegen tegen het gedoseerde songmateriaal.

Chronicles of the Immortals – Netherworld (Path 1) is op voorhand geen allemansvriendje. Het conceptalbum dat ook nog eens over twee albums is verspreid doet op het eerste gehoor wat fragmentarisch aan. Een dodelijk cliché (maar clichés zijn altijd waar): pas na meerdere luisterbeurten vallen de puzzelstukjes in elkaar en geeft de plaat pas zijn geheimen prijs. En blijkt Chronicles of the Immortals – Netherworld (Path 1) aanzienlijk cohorenter dan op het eerste gehoor.

Zoals we gewend zijn van de Duitsers klinkt het nieuwe plaatwerk als een klok. Ondanks dat er de nodige instrumentale uitspattingen en “grootse” momenten in de muziek zitten, zit alles hoorbaar op zijn plek. De stem van Andy Kuntz kan een struikelblok zijn voor instappers, liefhebbers van Vanden Plas koesteren deze plaat en wachten in spanning op het tweede gedeelte van dit kunstwerk.

vdp

1. Vision 1ne
  2. Vision 2wo * The Black Knight *