Leviathan – Beholden To Nothing, Braver Since Then

Eigen Beheer, 2014

Neen, het is niet Leviathan van Wrest, het is een van de vijf andere bands in de VS die met deze naam door het leven gaan. Het label Stonefellowship Recordings was me al even onbekend als deze heren, ook al bestaat deze progressieve band uit Colorado al 25 jaar en is dit het vijfde album. Blijkbaar is Stonefellowship Records een eigen creatie van de heren, dus zijn ze ook niet echt verbonden met een label.

Ik begrijp wel waarom labels hier niet al te happig op zijn, al was Century Media wel uit op het spul in de jaren ’90. Een behoorlijke terugval dus, maar dit is materiaal waar je echt van moet houden. Leviathan brengt enerzijds heavy/power metal met stoffige vibes en wat instrumentale verfraaiingen op synth, viool en andere sfeerscheppers. Het moge duidelijk zijn dat deze heren goed overweg kunnen met hun instrumenten en voor een pak diversiteit zorgen. Kracht is echter de grote afwezige bij deze band, de band rockt op slome wijze voorts en Jeff Ward komt behoorlijk slapjes uit de hoek met zijn zanglijnen. Anderzijds is het progressieve gevoel dat leeft binnen deze band bewonderenswaardig met knappe akoestische verfijning richting het Spaanse en zanglijnen à la Opeth (onder andere Misanthrope Exhumed). Ook met behoorlijk wat samples, wazige wah-wah-sfeertjes (Magical Pills Provided) en hier en daar met wat instrumentale grooves die een flink verhaal opbouwen met de toetsen in de achtergrond.

Fans van heavy of power metal haken zonder twijfel af bij Leviathan, maar wie zich in het prog-straatje van deze heren wil verdiepen is zeker uitgenodigd. Neem er wel die behoorlijk flauwe en stoffige metallijnen bij als je dit gezelschap uit Colorado eens een kans geeft. Er zit zeker wat verhaal in, maar dat komt dan naar voren op de experimentele fases. Hopelijk ontdoet de band zich gauw van dit heavy metal-fundament en sturen ze in de toekomst enkel nog prog op. Het zou er zeker voor zorgen dat het material me niet met een dubbel gevoel achterlaat.

Leviathan - Beholden To Nothing, Braver Since Then

1. Ephemeral Cathexis
  2. A Shepherd’s Work