Edguy – Space Police – Defenders Of The Crown

Nuclear Blast, 2014

Tobias Sammet. Een grote naam in Duitsland, daar buiten aanmerkelijk minder. De zanger van de melodieuze metalband Edguy kan mij vooral bekoren wanneer hij platen met zijn nevenproject Avantasia uitbrengt. Niet in de laatste plaats omdat er dan ook andere (lees: betere) zangers de microfoon ter hand mogen nemen. De zang van Sammet (een kruising tussen het geluid van Biff Byford en de galmende zanglijnen van Bruce Dickinson) trek ik bijzonder slecht.

Ondanks dat ik geen groot fan van Sammet’s zangkunsten ben heeft zijn band Edguy met Space Police – Defenders Of The Crown (inclusief Commander Keen-hoes) een prima melodieuze metalplaat gemaakt. Nummer tien alweer van de Duitsers. Volgens Sammet hebben we te maken met het hardste album uit de bands geschiedenis. Dat valt wel mee en is in dit genre natuurlijk ook niet direct een aanbeveling. De plaat staat daarentegen wel bol van de pakkende rocksongs. Refreinen die na een eerste beluistering al zijn mee te zingen dan wel te neuriën. Sontechnisch zit het, als verwacht, oerdegelijk in elkaar. De songs zijn afwisselend genoeg waardoor Space Police – Defenders Of The Crown over de gehele linie blijft boeien. Al had de smakeloze Falco-cover Rock Me Amadeus van mij (natuurlijk niet van de broertjes Bolland!) achterwege mogen blijven.

Op album nummer tien worden de puntjes op de i gezet door Edguy. In die zin dat alle sterkhouders van de band aan bod komen, de conservatieve fan zal in zijn nopjes zijn. Maar ook dat er nergens verrassingen voor het voetlicht worden gebracht en dat de wat avontuurlijk ingesteld liefhebber van melodieuze (power)metal wellicht met een overdaad aan “déjà-écouté”-momenten blijft zitten. Een bestendiging van de status is dan ook de beste omschrijving van Space Police – Defenders Of The Crown.

ed

1. Sabre & Torch
  2. Space Police