Jig-Ai – Rising Sun Carnage

Jig-Ai – Rising Sun Carnage
Bizarre Leprous Production, 2014

Daar is Jig-Ai weer. Het Tsjechische goregrind-collectief is ondertussen aan de derde langspeler toe, waarop veel hetzelfde is gebleven. Deze Oost-Europeanen laten zich inspireren door hun Oost-Aziatische voorbeelden: Japan en samoerais. Ook Rising Sun Carnage biedt een licht misselijkmakende parodie op de Japanse cultuur, met verwijzingen naar eten (Human Tofu), drinken (Menstrual Tea Relax), huisdieren (Koi Throat Fuck) en de typische Japanse hobbies (Ten Seconds in a Cunthole).

Humor hebben de heren in ieder geval voldoende (al geraakt de mop stilaan een beetje uitgemolken) en met het muzikale kunnen zit het ook best snor. De goregrind van de Tsjechen is rechttoe rechtaan, zonder echt te verrassen. De productie doet een beetje gedateerd aan, niet alles komt even goed uit de verf, waarbij vooral vocalen en drums het moeten ontgelden. De nummers blijven, zoals het voor mij hoort, grotendeels onder de twee minuten. Jig-Ai laat veel ruimte voor deathmetal-invloeden in zijn goregrind, vooral met de diepe grunts en een meer dan een handvol riffs.

Op zich kan ik dit best smaken. Wat door de productie enigszins verloren gaat aan drumwerk en vocale kracht wordt grotendeels gecompenseerd door het sterke gitaarwerk. Echte uitschieters zijn er niet, maar totale missers blijven gelukkig ook achterwege. Natuurlijk zijn de nummers moeilijk van elkaar te onderscheiden (je verstaat uiteraard geen woord van de tekst), maar dat is niet wat men verwacht van goregrind. Uiteraard is er wel de vreemde eend in de bijt. Met Animal Revenge bewijst Jig-Ai opnieuw wat we sinds Hatebeak als wisten: dieren vormen uitstekende zangers voor grindcore bands. Een fijne afsluiter van een fijne plaat, niets meer, maar zeker ook niets minder.

Jig-Ai - Rising Sun Carnage

1. Koi Throat Fuck
  2. Ikebana Body Parts