Separatist – Motionless

Separatist – Motionless
Subliminal Groove Records, 2014

Het Australische Separatist bestond enkele jaren, bracht in 2008 nog The Motionless Apocalypse uit, maar gaf er in 2011 de brui aan. Nu zijn ze heropgericht door voormalig zanger Sam Dishington, die meteen de gitaren, bas en de drumcomputer voor zijn rekening nam en in een klap twee full lengths uitbrengt, Closure en Motionless, goed voor bijna twee uur semi-technische deathcore. Voor alle duidelijkheid, dit is de review van Motionless, al is het verschil beperkt.

Motionless is zowaar nog tien minuten langer dan Closure. Een hele prestatie voor een eenmansproject dat pas eerder dit jaar werd (her)opgericht. Hoewel de basis voor Seperatist dezelfde technische deathmetal, met vooral een op hol geslagen drumcomputer, op Motionless behouden blijft, lijkt de deathcore wat minder aanwezig. De gitaarlijnen zijn beter hoorbaar tegenover de drums en het geheel klinkt iets melodischer. Toch blijft het in essentie steriele muziek met een acuut gebrek aan originaliteit. Zeker voor een plaat met twaalf nummers is de lol er al redelijk snel af. De nummers zijn stuk voor stuk goed uitgevoerd, maar ook totaal inwisselbaar. De enkele nummers waar cleane vocalen figureren, vooral dan in In Dissonant Silence I: Censura, onderscheiden zich lichtjes van het pak, maar te weinig om de plaat nog enigszins te redden. Laat Seperatist maar een drummer zoeken en iets langer nadenken over de songs, want als je in één klap twee platen met muziek van een aanvaardbaar niveau kan schrijven, dan zit er misschien wel meer in.

Separatist - Motionless

1. Prelude
  2. The Reprieve