Twilight – III: Beneath Trident’s Tomb

Twilight – III: Beneath Trident’s Tomb
Century Media, 2014

Twilight is een band met leden van onder andere Leviathan, The Atlas Moth en Minsk. Ten tijde van Monument to Time End zaten Aaron Turner (Isis) en Blake Judd (Nachtmystium) nog bij de band, op deze derde en laatste plaat zijn ze niet te horen en is Thurston Moore (ex-Sonic Youth) toegevoegd aan de line-up. Deze bekendmaking zorgde voor zeer gemengde reacties, vooral met betrekking tot zijn affiniteit met blackmetal. Een ding is zeker: als er iemand is die weet hoe je dissonant, wringend en prikkelend gitaarwerk moet neerzetten is het Thurston Moore wel.

De band zegt dat het grootste gedeelte van het materiaal van deze plaat al was geschreven voor het inbrengen van Thurston Moore, maar de man heeft met zijn gitaarspel een flinke stempel op de muziek gedrukt. Invloeden van blackmetal zijn steeds minder in de muziek te vinden, al wordt er op Oh Wretched Son nog een salvo midtempo blastbeats, grimmig gitaarwerk en rauwe vocalen open getrokken, voor de rest hoor je veel doom, sludge, noise en industrial op III: Beneath Trident’s Tomb. Lungs is een erg sterke introductie van de plaat met zijn doeltreffende tribal ritmes en sludgy riffs en aan het eind zijn er golvende gitaren te horen die cirkelen in de dissonantie. Dat is typisch Thurston Moore.

Twilight maakt het de luisteraar niet makkelijk met zijn derde plaat die een kille en industriële vibe heeft. Op Lungs wordt er kort maar krachtig gemusiceerd, Swarming Funeral Mass ligt op een laag tempo met een simpele riff maar het komt nergens echt op gang in zijn acht minuten, Sanford Parker (synths/electronic) gooit er aan het eind steeds meer noise in maar het wordt niet intenser of spannender. Seek No Shelter Unturned weet daarentegen wel te overtuigen door mysterieuze doomy passages te verweven met blackmetalstukken en de herriemakende gitaartexturen van Thurston Moore op de achtergrond. Het is een muur van geluid die indrukwekkend is en een track die duidelijk naar een climax bouwt, de vocalen worden giftiger en het spel wordt steeds feller.

III: Beneath Trident’s Tomb is heel erg noisy, soms zelfs de muziek overstemmend waarbij repeterende patronen de hoofdmoot spelen. Er zijn genoeg momenten waarop de samenhang van de verschillende muzikale elementen zeer goed werkt maar ook genoeg stukken waarbij de boel moeilijk op gang komt. Ondanks zijn hele naargeestige karakter is dit een plaat die als geheel niet echt een enorme indruk achter laat bij mij. Veel sfeer en weinig herkenbaarheid, dat is de teneur van deze plaat. Twilight heeft geen slechte zwanenzang afgeleverd, maar hier had ik toch wel meer van verwacht.

Twilight – III: Beneath Trident's Tomb

1. Lungs
  2. Oh Wretched Son