Stamina – Perseverance

Stamina – Perseverance
My Kingdom Music, 2014

Progressieve power metal uit Italië, soms kan het duidelijk ook goed zitten in dit land als het op dat genre aankomt. Stamina kwam nog niet langs op Zware Metalen, maar met de derde full-length van het gezelschap is dat deze keer wel het geval. De band is een dikke tien jaar bezig en bracht vier jaar geleden een laatste plaat uit. Liefhebbers van symfonische power metal en melodische heavy metal gaan hier van smullen.

Wat al zeker kan bevestigd worden, is dat de band haar naam eer aandoet. De band brengt energieke metal die met een overweldigende productie wordt aangereikt. Een kwalitatieve afwerking, maar zeker ook inhoudelijk een band die je bezig zal houden. Stamina weet namelijk erg divers uit de hoek te komen met symfonisch werk uit het straatje dat loopt van Symphony X tot Dream Theater en Blind Guardian. Vocaal gaat dit verder en dieper dan de clichématige Hammerfall-knijpers, zanger Jacopo weet er immers een pak meer gevoel en variatie in te steken en kan behoorlijk wat aan, soms zelfs met een knipoog richting Bruce Dickinson of Doogie White. Die Iron Maiden– en Rainbow-accenten kruipen zeker ook in het knappe gitaarwerk.

De échte meerwaarde van deze Italiaanse band schuilt echter niet enkel in haar dynamiek, maar ook in haar experimentele karakter en gewaagde overgangen. Misschien dat die overgangen nog niet altijd even zuiver gebracht worden, maar het is wel heerlijk om te volgen wat de band aandurft. Neem er bijvoorbeeld het akoestische stukje maar eens bij op Just Before The Dawn. Symfonische experimentele uitstoten met blits solowerk of wat knappe bastrippels, hier en daar zelfs een gevoeligere demper zonder dat het melig wordt. Voor ieder wat wils hier, je gaat je zeker niet vervelen.

Op die manier gaat Stamina met een dikke acht naar huis en die is zeker verdiend. Zoek je een verrijking voor je progressieve plank thuis, dan haal je deze plaat in huis. Ik gok dat Rainbow-, Dream Theater– en Symphony X-fans met dit album wel leuke tijden tegemoet gaan.

Stamina - Perseverance

1. Higher
  2. Breaking Another String