Bong Breaker – Mountain

Bong Breaker – Mountain
Eigen beheer, 2014

Met een weinig verhullende naam als Bong Breaker weet je als luisteraar snel waar je aan toe bent. Dit Nederlands duo (!) speelt zoals verwacht vette stoner/doom en heeft met Mountain z’n eerste full-length uit. Het resultaat mag er zeker zijn.

Zonder er veel fratsen rond te winden, trapt de band het album af met Down, meteen mijn favoriet op het album. Wat veranderingen in tempo, slepende gitaarlijnen et cetera. Dat de band weet hoe riffs te schrijven moge duidelijk zijn, alhoewel sommige passages wat te lang aangehouden worden, blijft het geheel wel interessant. Vooral het deel waar de gitaar een wat meer psychedelische richting uitgaat om later terug te vallen op de hoofdriffs. Voorgenoemde voorgang is echt sterk. Op stukken waar de bas wat meer voorop in de mix geplaatst wordt, valt wel op dat de bastoon heel wat beter had gekund. Dit is geen groot struikelblok, maar het doet het geheel wel wat rommeliger over komen.

Ik haalde eerder de kwaliteit van de riffs aan en doe dit nu opnieuw. Wilmar Timmerman en Mink Koops hebben duidelijk een feeling hiervoor: boeiende riffs schrijven binnen het genre van de stonerdoom is niet iedereen gegeven; Bong Breaker slaagt er wonderwel in. Waar Down eerder een opgewekt kantje had, voelen Vultures en Snakes een meer doomy karakter. Snakes kwam ook als een verrassing: ergens middenin schakelt de band over naar kille blackmetal met wat blastbeats. Variatie draagt de band in ieder geval hoog in z’n vaandel!

Het stemgeluid van Timmerman vind ik wat minder, maar dit natuurlijk hoogst persoonlijk. Een effectje op zijn stem had al veel gedaan. De gemiddelde lengte van een nummer op Mountain zal sommige luisteraars misschien wat afstoten, maar zoals eerder aangehaald: saai wordt het nooit. Qua sound zit het op het album heel goed, afgezien van de bastoon dan. De gitaar klinkt zoals het moet: in your face en zonder al te veel technisch gepruts. Ruimte waar het duo wat kan experimenteren met hun gitaar is ook rijkelijk aanwezig!

Wie dit album opzet, zal nooit met de gedachte zitten dat dit een debuut is. Over de songwriting en compositites is duidelijk nagedacht en Mountain is erg goed geproducet. Een debuut om U tegen te zeggen van een band waar we zeker nog van gaan horen in de toekomst (althans, dat hoop ik). Fans van kwalitatieve stoner/doom zijn bij Bong Breaker zeker aan het juiste adres!

Bong Breaker - Mountain

1. Down
  2. Vultures