Beastmilk – Climax

Beastmilk – Climax
Svart Records, 2013

Climax van Beastmilk behaalde de 34ste plaats in de Zware Metalen jaarlijst van 2013, een resultaat dat wat mij betreft compleet terecht is. De mannen staan volgende week op Roadburn 2014 en in het kader daarvan zetten we deze plaat weer even in de schijnwerpers.

Deze Finse band met Kvohst (Hexvessel, ex-Code) op zang pakt haar invloeden overduidelijk uit de post-punk/new wave uit de jaren ’80: The Cure, The Smiths, Bauhaus, The Sisters of Mercy en zelfs een beetje van Misfits. Toch is dit geen kopie maar krijgt de karaktervolle sound uit de jaren ’80 als het ware een moderne touch mee, ook door de productie van Kurt Ballou. Beastmilk is meer gitaargericht en heeft een wat zwaarder geluid. Climax is de debuutplaat, maar dat hoor je er echt niet aan af.

De band laat hier iets horen dat simpelweg af is. Climax bevat tien knallers: “all killer, no filler!” In 38 minuten laat de band veel kanten van zichzelf horen en laat horen extreem pakkende songs te kunnen schrijven ondanks de gure sfeer die om de plaat hangt. Na het beluisteren van deze plaat verlaten de refreinen van tracks als Genocidal Crush en Death Reflects Us je hoofd echt niet meer. Ook laat Kvohst weer eens horen wat voor een stemkunstenaar hij is. Bij Hexvessel klinkt hij als de verloren zoon van Ian Anderson (Jethro Tull), hier lijkt er wel een succesvol experiment in het post-punk laboratorium te zijn gebeurd.

De man klinkt wonderbaarlijk als een kruising tussen de meeslepende stemmen van Glenn Danzig en Morrissey (The Smiths) maar heeft ook de wanhoop in zijn stem à la Peter Murphy (Bauhaus) en Robert Smith (The Cure). Beastmilk musiceert op een lekker opzwepend tempo en houdt haar nummers kort en bondig. Een plaat die vier maanden na de release nog steeds als een huis staat en met zijn stomende muziek waarschijnlijk live erg goed tot zijn recht zal komen.

Queen Elephantine – Scarab

1. Death Reflects Us
  2. The Wind Blows Through Their Skulls