Austrian Death Machine – Triple Brutal

Austrian Death Machine – Triple Brutal
Artery Recordings, 2014

Nooit ofte nimmer heb ik zoveel moeten lezen eer ik aan een review kon beginnen. Austrian Death Machine, een project van Tim Lambesis (van het christelijke As I Lay Dying), is een soort van tributecreatie voor Ahnold Schwarzenegger. Normaal zou dit nieuwe album uitkomen via Metal Blade, maar aangezien Tim momenteel in nauwe schoentjes zit, is Metal Blade van idee veranderd. Tim’s rechtszaak is momenteel aan de gang, hij zou namelijk in een moordcomplot zitten tegen zijn ex-vrouw (RIP). Ondertussen deed Tim ook aan “crowdfunding” voor deze plaat, met de belofte al zijn royalties te doneren aan een goed doel (World Vision). Van de dik 78.000 dollar is geen spoor en de royalties schijnen er niet te zijn … Fijne zaak dus. Hoe dan ook, dit Triple Brutal is er nu toch gekomen. Het bevat spierballenmetalcore met veel gastbijdragen van onder andere
Bleeding Through-gitarist Dave Nassie, Ryan Gilsan (Allegaeon),
Impending Doom-drummer Brandon Trahan en Carnifex-voorman Scott Lewis. De Arnold-imitaties ontbreken ook deze keer niet. Dat laatste is trouwens niet zeker, het zou niet de eerste leugen zijn rond deze band.

Eerst en vooral: de Arnold-stukken zijn best geinig, soms zelfs grappig, zeker voor de kenners van de films van de beste man. Ook de muziek is best wel sterk, strak en brutaal. De titel maakt zijn belofte waar. De beenharde metalcorenummers zitten daarbij nog eens goed in elkaar en blazen je meer dan eens op verschillende manieren omver. Het is zowaar de eerste keer in lange tijd dat ik de bassen naar beneden moet draaien (!) om op een normale manier naar een plaat te kunnen luisteren. Hardcore, thrash, metalcore en deathcore-invloeden teisteren je continu, met vliegende solo’s en overweldigend instrumentaal materiaal als toetjes (o wee als ze de solo vergeten!). De nummers verschillen onderling behoorlijk veel qua uitvoering en productie, soms heb ik het idee dat het last minute-werk was bij sommige tracks. Ik skip na een vijftal luisterbeurten automatisch tussen mijn favoriete nummers op deze plaat, keuze genoeg want er zijn 18 nummers in totaal. De nummers van de EP Jingle All the Way staan er trouwens ook op, zoals It’s Turbo Time.

Los van alle commotie en criminele feiten vind ik dit plaatje best wel geslaagd. Het is nu maar de vraag of er een vierde komt. Get Your Story Straight Tim, want het zal nodig zijn

Orgaanklap - Kwarktassen

1. Neah 1, 2