Fungoid Stream – Prehuman Shapes

Fungoid Stream – Prehuman Shapes
Furias Records, 2014

Funeral doom uit Argentinië; over het algemeen niet het land waar ze het meeste verstand hebben van dat genre. De laatste van Fungoid Stream valt dan ook wat tegen. Een kale sound en de geur van een klunzige productie vallen me als eerste op.

Het instrumentale deel behoort de meeste minpunten te krijgen. De openingsmaten van Great Messenger, Bringer Of Strange Joy voelen meteen wat koud en niet geïsoleerd aan. De synthesizerklanken zijn wat haaks geplaatst op de gitaaraanslagen, maar ik neem aan dat dit de bedoeling was (anders moet Joseph snel terug naar de muziekschool, leren tellen). Zonder vloeiende overgang houdt het trage gitaar-/ drum- en zangritme op waarna de toetsen vrij spel krijgen. Ook hier klinkt het niet bepaald doordacht en de louter elektronische koorstemmen krijgen me niet echt in een grafsfeer. Dit soort opvulling komt ook nog vaker terug op het album. Ik heb vroeger zelf zes jaar synthesizer gespeeld en les gehad, het niveau hier ligt niet veel hoger dan wat een student na zes maanden al moet kunnen. Net als ik bang word dat de rest van de bijna elf minuten zo wordt opgevuld komt de overige instrumentatie toch weer terug. Wat er van gemaakt wordt is wel funeral doom, maar niet FUNERAL DOOM, begrijp je?

Het trage tempo aanhouden is niet zo moeilijk, toch begint het bij Holocaust Of Ecstasy And Freedom even wat meer de ambientrichting op te gaan. Tot de grafstem van Simon weer invalt althans, kort daarna meen ik overigens een opvallende fout te horen in de toetsaanslag. Drums; weinig spektakel ook. De opvolgende track begint dan weer wel veelbelovend met samples (opvallend genoeg klinkt het gebruik van alleen elektronica een stuk zuiverder) en een sinistere sfeer die weer verdwijnt als na een kleine drie minuten de orkestratie weer begint. Er is niet iets aan Prehuman Shapes waardoor ik Fungoid Stream echt ga waarderen. De poging is er, duidelijk, maar bij lange na niet volmaakt.

Fungoid Stream - Prehuman Shapes

1. Great Messenger, Bringer Of Strange Joy
  2. Holocaust Of Ecstasy And Freedom