Milking the Goatmachine – Greatest Hits – Covered in Milk

NoiseArt Records, 2014

En ik die dacht dat Six Feet Under al meermaals had duidelijk gemaakt dat deathmetal coveralbums geen goed idee zijn. Nu is Six Feet Under (officieel) niet de gimmick-band die Milking the Goatmachine altijd al was, maar zelfs voor de vier Duitsers is dit voor mij een brug te ver.

Op Greatest Hits Covered in Milk covert de geitenbrigade enkele tophits van de voorbije decennia. Elk nummer wordt in het death ‘n’ roll-jasje gestoken dat de heren op Stallzeit zo goed paste. Taboes hebben ze hierbij in ieder geval niet, zowel disco (Ma Baker), Duitse klassiekers (Major Tom) als de recentere kraker Wake Me Up van Aloe Blacc passeren de revue, met variërende gradaties van succes.

De recente stijl van Milking the Goatmachine bevalt me tot op heden wel, ondanks de maskers, de gimmick zeg maar, is het eigenlijk een sterke band. De basis van dit cover-album is dus redelijk sterk, maar desondanks kan niet zomaar alles door de vingers gezien worden. Een deathmetal cover van Bad Case of Loving You of Hip to be Square, daar zit volgens mij niemand op te wachten, en wie er wel op zat te wachten, weet wel beter. De oorspronkelijke nummers staan maar zelden toe dat Milking the Goatmachine op het gaspedaal kan gaan staan, waardoor er voor de deathmetal liefhebber enkel de vocalen en de distortion overblijven.

Sommige covers vallen voor mij in de ‘aanvaardbaar’-categorie, waar ook mijn vriendin en mijn huidige job zich situeren. Vooral Major Tom is een topper, enerzijds omdat het origineel een geniale schijf is en anderzijds omdat er toch een beetje kracht, een beetje metal uitgaat van de band. Neen, de boodschap mag duidelijk zijn, niet enkel voor Milking the Goatmachine maar voor elke metalband die nog eens een coveralbum overweegt: bezint eer ge begint, houd het op één cover als bonustrack op het einde van je plaat, maar laat deze leukigheden toch alsjeblieft achterwege.

PS: dat artwork is wel heerlijk. Als liefhebber van een goed glas melk combineert het twee zaken die ik wel kan smaken.

Milking the Goatmachine - Greatest Hits - Covered in Milk

1. Ma Baker (Boney M)