Kryn – Scars Remind Me

Kryn – Scars Remind me
Eternal Sound Records, 2014

Kroatië is altijd een grote onbekende voor me geweest, maar de pracht van dit land kwam de laatste tijd grondig in beeld door het bekendere HBO-werk uit Amerika. Niet enkel het landschap spreekt tot de verbeelding, ook Kryn toont aan dat Kroatië metalgewijs eens flink in de verf mag gezet worden. De band bracht reeds een EP uit en debuteert nu met modern metal op Scars Remind Me.

Vaak schrikt het me af, een wisselwerking aan grooves, krachtuitspattingen, clean vocals en screams, maar Kryn toont duidelijk hoe het moet. De band wisselt een pak af en balanceert wat tussen core met knappe breekpunten, en groovy melodische death. Nergens ligt hier wat mij betreft verveling op de loer en dat komt mede ook door de moderne verpakking van dit alles. Zowel het Amerikaanse commerciëlere rock/nu metalgevoel als vlagen van het nieuwere Katatonia kruipen er doorheen. Die laatste band doet vooral een belletje rinkelen omdat zanger Karlo op heel wat momenten wat van dat typische gevoel in zijn stem weet te leggen. Dat is echter maar één kant van het vocale verhaal, want wat heeft deze man een controle en diversiteit! Deathmetal, core of emotionele rockladingen, het is allemaal kinderspel.

Wat strafpunten krijgen ze voor die Hurt-cover en lege laatste track, maar kom, Kryn verdient als band haar strepen met de kleine veertig minuten die ze ervoor weet te presenteren. Moderne zanglijnen moeten je liggen, maar de core/deathmetal-fans zullen er niet onderuit kunnen dat dit schijfje een heerlijke opbouw en afwisseling kent.

Kryn - Scars Remind me

1. And There The Scars Remain
  2. The Silent