Uitzichtloos – Nevelmasker

Uitzichtloos – Nevelmasker
Eigen Beheer, 2014

Uit de Groningse zwarte klei spruit weer een nieuwe blackmetal band. Uitzichtloos presenteert de depressievere vorm binnen het genre en is nu ongeveer een jaartje bezig met muziek maken. Dat is duidelijk hoorbaar en, ongeacht het feit dat over deze heren weinig te vinden is, schat ik hen nog behoorlijk jong. Je bent jong en je wilt wat, in dit geval willen ze repetitieve melancholie.

Nevelmasker getuigt ervan dat er nog een lange weg is af te leggen, maar elke band moet een start nemen. De bands waar deze heren naar opkijken, van Bathory tot Satanic Warmaster, liggen nog behoorlijk ver af. Dat komt vooral omdat in deze nummers te weinig gevoel schuilt. Dat komt niet echt door de zang, dit suicidale wanhoopsgeschrei is standaard, maar wel door de verschrikkelijke drums. Eentonige ritmes en behoorlijk wat slordige missers, en dat op een vrij simplistisch genre. De gitaren zitten ook niet altijd juist, maar hier kruipt tenminste nog wat verhaal in. Een melancholisch verhaal dat we allemaal kennen en ook al honderd keer beter gebracht werd, maar toch met hier en daar een klein lichtpuntje, zoals op het eind van Treurwilg waar het wat neigt richting het latere werk van Judas Iscariot. Iets als Oog van de Duivel of Uwe Majesteit kan er ook nog wel gedeeltelijk in, gewoon omdat die drums met iets meer schwung gebracht worden.

Geen onvoldoende, maar het kan toch wel een pak beter. Het drumwerk is het prioritair aandachtspunt, maar het melodisch concept kan zeker ook een pak sterker en overtuigender gebracht worden.

Uitzichtloos - Nevelmasker

1. Hoop, Uitgesteld Verdriet