Battleroar – Blood Of Legends

Battleroar – Blood Of Legends
Cruz Del Sur Music, 2014

Battleroar, de band die epische heavy metal speelt, brengt ons met Blood Of Legends alweer studioalbum nummer vier. De heren uit Athene bestaan volgend jaar anderhalf decennium en de vorige albums werden goed ontvangen in de undergroundscene. Altijd al beïnvloed geweest door bands als Manilla Road (wiens nieuwste binnenkort ook online komt te staan), Manowar en Heavy Load; een redelijke garantie voor een goed stuk muziek.

Uiteraard kan geen enkel album in het “epische” genre beginnen zonder opbouwende intro. Ook Stormgiven voldoet hiermee aan haar taak. Akoestische gitaarmuziek en vioolspelerij, niets mis mee. Bij de volgende track is het meteen raak qua heavy metalriffs en galopperende bas(drum)pulsen, en zang over koningen en strijd. Het geluid grijpt erg terug naar de jaren ’80 heavy metal van de vorige eeuw en ook de vermaarde solo komt in The Swords Are Drawn al meteen aan bod.

Het hebben van een violist van vleesch ende bloed doet de band goed. In het wat zware en slepende nummer Poisoned Well met haar melodische diepgang is het dan ook zeker een verrijking te noemen. Ook in het eveneens wat zwaarder klinkende nummer The Curse Of Medea. Valkyries Above Us is een stevig powermetalnummer geworden met jawel; een refrein, meerstemmig gezongen en goed voor de vuistslagen in de lucht. Even dacht ik dat het dit album niet zou gaan gebeuren, maar het mag natuurlijk niet ontbreken. Wanneer de viool pakweg halverwege dit nummer weer een bijdrage doet besef ik niet voor de eerste keer tijdens Blood Of Legends hoe mooi deze klinkt. Gedurende het album vinden we ook nog de nodige afwisseling van akoestisch klinkende gitaren tussen het zwaardere riffwerk en zelfs wat duister tremolospel. Variatie alom dus, waarmee Battleroar precies doet wat het belooft: epische heavy metal maken. Hoogtepunt van de schijf: Exile Eternal.

Battleroar - Blood Of Legends

1. Stormgiven
  2. The Swords Are Drawn