Neige Morte – Bicephaale

Neige Morte – Bicephaale
ConSouling Sounds, 2014

Ah fijn, ConSouling Records, brengers van Aderlating, Alkerdeel en AmenRa, maar ook van bands met andere letters dan de A vooraan. Nu is er ook deze Franse blackmetalformatie op te vinden. Dit is de tweede plaat van Neige Morte.

De eerste luisterbeurten vond ik dit gedoe echt bagger. De mix van sludge en black metal deed me denken aan oude releases van Throatruiners Records. Een kokhalzende schreeuwerd met een bende lomperiken achter hem die nu en dan eens het tempo opdrijven tot blackmetalsnelheden en anders een vorm van extreme avant-garde postmetal staan te spelen die eigenlijk niet meer is dan jamsessies met een dreiging tot uitbarsting die langer dan normaal op zich laat wachten. Neen, dit deed me weinig.

Na enkele luisterbeurten begon het euromuntstuk eindelijk te vallen. Dit is geen bagger, het is gewoon pretentieuze Franse LLN metal anno 2014! Moest ik even blozen zeg … Neige Morte neemt de draad weer op van de illustere voorganger en dompelt het onder in brakke warmetal en wazige sludge. Het lijkt allemaal nergens op als je het mij vraagt, maar als je genoeg hersencellen weet te doden binnen de duur van deze plaat dan snap je het plots, dan komt de waarde van deze troep pas echt bovendrijven. Helaas voor Neige Morte kan ik me die levensstijl niet meer permitteren. Neem de score dan ook niet al te serieus als je eerder uitzonderlijk in rechte lijn een afstand weet te overbruggen wanneer je je verplaatst met de benenwagen van punt A naar punt B. Ofwel snap ik er helemaal niets van.

Neige Morte

1. 500 Jours de Haine
  2. Death Shall Have No Dominion