Bloid – Rise to Ruination

Bloid – Rise to Ruination
Eigen beheer, 2013

Bloid is West-Fries voor ”blij”, maar de band klinkt alles behalve dat. Het gezelschap bestaat al sinds 2006 en bracht drie demo’s uit, nu is er een debuutalbum genaamd Rise to Ruination.

Met drie leden in de line-up houdt Bloid zich niet veel bezig met gesoleer, de groove staat voorop in de, zoals ze het zelf al noemen, ”recht-toe recht-aan beukmetal” van het Friese gezelschap met invloeden van deathmetal en metalcore. Toch betekent recht-toe recht-aan niet dat er heel de tijd op hetzelfde tempo wordt gemusiceerd, er wordt genoeg gewisseld in tempo. Het grootste gedeelte van de plaat is midtempo maar er wordt ook naar breakdowns geschakeld waarin de band een vet geluid neerzet. Ook worden de snellere deathmetalpassages zorgvuldig ingezet.

De riffs zelf zijn niet al te technisch, maar worden wel strak gebracht. De gitaar en bas spelen vaak hetzelfde. Wanneer er een klein uitstapje naar leadgitaar wordt gemaakt mist er een begeleidende gitaarpartij om het echt goed over te brengen. Daan Broekman zweept met zijn grooves de boel goed op, maar timmert ook met zijn dubbele basspel flink wat gaatjes erg goed dicht. De vocalen zijn krachtig en op Ein, Zwei, Die komt er zelfs nog wat Duits aan te pas, bij F.U.B.A.R. wordt er gezongen over een seriemoordenaar met Alzheimer.

Bloid is op zijn sterkst wanneer ze de riff en groove met z’n drieën zo strak mogelijk neerzetten. Dit is materiaal dat live nog beter tot zijn recht zal komen, maar op CD was dit voor mij een goede eerste kennismaking met het gezelschap.

Bloid – Rise To Ruination

1. Attack of the Sun
  2. Ein, Zwei, Die