Sabaton – Heroes

Sabaton – Heroes
Nuclear Blast, 2014

Sabaton, een van de hoogvliegers in metalland van het laatste decennium. De band rond voorman Joakim Brodén, die een legioen fans aangelegd heeft, de één nog vreemder dan de andere. Dit is het zevende album van Sabaton, waarin de oorlogsthemathiek opnieuw centraal staat.

Het Sabatonbashen is stilaan verplichte kost geworden bij velen. Het geeft aan dat Sabaton zijn plaats op vele manieren aan het veroveren is in het rijtje van bands als Manowar en Hammerfall. Net als vele Nuclear Blast-bands heb je het ganse oeuvre gehoord wanneer je één plaat beluisterd hebt. Dat is geen misdaad natuurlijk, zeker niet wanneer er constant op een degelijk niveau gespeeld wordt en de nummers telkens weer op de een of andere manier aankomen. Op Heroes staan er zo een paar, typische heavy/powermetalnummers “à la Sabaton“, met een epische feel, de typische pompeuze “tussenslag” en een swingend ritme dat eigenlijk een verkapte vorm van disco is. Ik noem een No Bullets Fly, To Hell and Back (prototype van een metalhymne) en Resist and Bite (idem). Nummers die een ganse dag in je hoofd blijven zitten. Daar zitten de fans op te wachten natuurlijk.

Voor mij is het debuut van deze band nog steeds de referentie, en komen daarna slechts “hits” voor die de setlist halen. Op dit album staan er zo een paar, maar vooral een hoop té zoete nummers en verhaaltjes die neergezet zijn in standaard nummers. Ik ben er met andere woorden niet kapot van, maar om nu van een klakkeloze copy-paste te spreken? Neen. Het is gewoon Sabaton, nummer zeven.

Facebook

1. Night Witches
  2. No Bullets Fly