Noctem – Exilium

Noctem – Exilium
Art Gates Productions, 2014

Het Spaanse Noctem is absoluut één van de hardst werkende metalbands. Een band die het absoluut wil maken, telkens mee op tournee gaat met grote namen, de juiste mensen probeert in te schakelen op alle vlakken (artwork, videoregie, productie, gastbijdrages, …). Het mag geld kosten, tijd kosten, energie kosten. Constant zelf mailen, blijven aandringen, doorgaan. Niet meteen mijn beeld van de Spaanse cultuur, en toch doen ze het. Het derde album Exilium zou eindelijk wat erkenning moeten gaan opleveren, de band kijkt alvast reikhalzend uit naar de resultaten onder de reviews. Je zou voor minder.

Voor wie ze nog niet kent, de leden van Noctem spelen een mix van black en death metal, modern en melodisch/symfonisch. Vorig werk vertoonde vertakkingen met SepticFlesh, waarmee Noctem op verschillende manieren collaboreert. Op Exilium is de extreme metal van Noctem geëvolueerd tot bijna het niveau Nuclear Blast. Ik denk aan een Dark Fortress, Anorexia Nervosa en Vesania. Blasten en raggen met een goed ingespeelde set Zweedse melodielijnen, wat Zuid-Europese symfonische toetsen en in dit geval ook een pak moderne, strakgetrokken triggerthrash met deathmetal gruntzang. Het luistert makkelijk weg en soms ga je gedwongen mee in nummers, al is het meestal gedwee wachten op een tussentijdse climax. De overgangen en versnellingen zijn volgens het boekje, er valt weinig op aan te merken, qua vernuft en songwriting schiet deze band echter nog steeds te kort op de top. Het scheelt niet zoveel meer, dat wel, maar de kloof is nog niet gedicht.

Noctem

1. Enuma Elish
  2. Apsu Dethroned