Motorpsycho – Behind the Sun

Motorpsycho – Behind the Sun
Rune Grammofon, 2014

Nog niet bekend met het Noorse Motorpsycho? Dan staat er een hele bak mooie en vooral gevarieerde muziek op je te wachten. In twintig jaar heeft deze band een zeer indrukwekkend oeuvre opgebouwd dat alle kanten opgaat. Jazz, folk, jaren ’60 pop, country, prog rock, post-rock, metal en ga zo maar verder: deze mannen hebben al deze stijlen zeer goed in de vingers, een stelletje alleskunners. De laatste jaren is de band zich vooral gaan focussen op de jaren ’70 rock, dit is ook goed te horen op Behind the Sun.

Deze plaat voelt een beetje gewoontjes aan, iets dat niet heel erg is, maar het is niet een predicaat dat ik vaak bij Motorpsycho heb gebruikt. De band kiest vooral voor de rustige kanten van zijn muziek met een warme sound, de stomende jams blijven voor het grootste gedeelte achterwege op deze plaat. Invloeden van bands als Yes (de springerige en harmonieuze gitaarlijnen aan het begin van Kvæstor) en King Crimson zijn duidelijk in de muziek te horen, op korte tracks als On a Plate en The Promise komt de classic rock kant meer naar boven met swingende grooves, lekkere gitaarsolo’s en vette riffs en Ghost heeft een folky ondertoon. Drummer Kenneth Kapstad geeft nog een knipoog aan het begin van Where Eagles Dare van Iron Maiden in het nummer Kvæstor.

Iets waar Motorpsycho altijd in heeft geëxcelleerd, is het maken van lange tracks, maar op de laatste twee platen is dat helemaal niet het geval. Op Still Life With Eggplant was het onnodig lange, zeventien minuten durende Ratcatcher de zwakke broeder en nu is dat Hell, Part 4-6: Traitor / The Tapestry / Swiss Cheese Mountain waar de spanning niet lang genoeg wordt vastgehouden. Ook is zang en Motorpsycho nooit echt een goed huwelijk geweest, maar op de gevoelige ballad Entropy komen de zangharmonieën echt niet goed uit de verf.

Behind the Sun is gewoon een goede plaat geworden. De band musiceert weer op een hoog niveau en met de liedjes is er vrij weinig aan de hand, er staan alleen niet echt uitschieters in de positieve zin op. Daarmee is deze plaat een van de mindere in het oeuvre van Motorpsycho en degene die eens kennis wil maken met de band kan beter op zoek gaan naar Trust Us of Timothy’s Monster.

Motorpsycho – Behind the Sun

1. Cloudwalker (A Darker Blue)
  2. Ghost