Epica – The Quantum Enigma

Epica – The Quantum Enigma
Nuclear Blast, 2014

Met The Quantum Enigma zijn we aanbeland bij studioalbum nummer zeven van Neerlands trots Epica, dat al eerder voorafgegaan werd door een tweetal singles. De eerste spanning was er dus al vanaf.

Van Epica hoef je eigenlijk geen verassingen meer te verwachten. De band doet precies waar men goed in is en dat zouden we eigenlijk ook niet anders willen. Regelmatig snoeiharde passages waarin drummer Ariën van Weesenbeek zich even kan uitleven, een gruntje hier en daar en wat lekker hakkende rifjes. Afgewisseld en aangevuld met de zang van Simone Simons, die op ieder album stiekem toch nog net ietsje beter klinkt en hierbij ook nog de nodige bombastische momenten. Deze keer heeft het Projectkoor Amsterdam de eer gehad om de aanvullende koorzang te mogen verzorgen. Enige echte verrassing is wellicht het intro van Sense Without Sanity, wat een vette knipoog is naar Within Temptation. Bij Epica hoort (helaas) ook een onvermijdelijke ballad, die er middels Canvas of Life dan ook komt. Het beste nummer heeft Epica voor het laatst bewaard. Het ruim elf minuten durende The Quantum Enigma – Kingdom of Heaven part II is een waar meesterwerk geworden, alwaar de bombastische momenten en koorzang echt ondergeschikt worden gemaakt aan het nummer. Dat is wellicht het enige puntje bij Epica, is het echt nodig voor de nummers om zoveel bombast en koortjes nodig te hebben? Bij iets minder kunnen nummers soms wat beter ademen.

Neemt allemaal niet weg dat dit gewoon weer een prima album is voor de liefhebbers van de symphonische powermetal. Teleurstellen doet Epica nu eenmaal niet.

Epica – The Quantum Enigma

1. Originem